Svårt att skapa egen sökmotor med Google

Jag fick tips av Beta Alfa om Googles nya tjänst för att skapa en egen sökmotor. Så varför inte skapa en egen bloggsökmotor tänkte jag och gjorde ett tappert försök.

Tyvärr verkar den nya tjänsten från Google inte fungera riktigt bra än.

  • Jag lyckades inte döpa min blogg till ”Bloggsök” (tjänsten nämligen inte av å, ä och ö)
  • Själva sökningen fungerade inte. Jag inkluderade några bloggar från min bloggroll – men Google envisades ändå med att söka igenom hela webben
  • Jag fick felmeddelande när jag försökte stuva om bland de inkluderade bloggarna

Här hittar du min bloggsökmotor Bloggsoek.

Jämfört med andra bloggsökmotorer får min egen bloggsök sämsta möjliga betyg.

Andra bloggar om: , , ,

Mozilla vädjar: Ladda inte ner Firefox 2.0 än!

Uppdatering: Nu går det bra att ladda ner Firefox 2.0.

Mozilla vädjar nu till sina användare – ladda inte ner Firefox 2.0 än!

Mozilla får bandbredd donerat från ett hundratal olika speglande ftp-servrar. Det tar tid att distribuera ut Firefox filerna till alla dessa speglingar. För att alla skall hinna bli uppdaterade i tid till Mozillas officella release måste Firefox-filerna börja distribueras ut i god tid. Detta är anledningen till att det redan nu går att ladda hem Firefox 2.0.

Firefox har miljontals användare och det finns därför inte någon enskild server som klarar av all trafik. De officiella länkarna från Mozilla är smarta nog att skicka varje användare vidare till en spegel som fortfarande har ledig bandbredd.

Mozillas problem är när olika webbsajter länkar direkt till en viss ftp-spegling. Då får just den servern så mycket trafik att den inte klarar av trycket. Dessutom länkar många webbsajter (som exempelvis Slashdot) direkt till Firefox på ett visst språk eller till ett visst operativ system. Detta gör att många laddar ner fel program.

Läs mer:

Andra bloggar om: , , ,

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.