Windows Live Writer – Blogga offline

Det här inlägget skriver jag med hjälp av Windows Live Writer. Det är ett program tillverkat av Microsoft som hjälper bloggare att skapa och ändra i bloggposter. Det går att skapa sina poster offline och publicera dem vid ett senare tillfälle.

Andra finesser är:

  • Stödjer WYSIWIG, med det tema som du själv använder
  • Möjligheter att editera (rotera, effekter, ändra storlek, m.m.) och ladda upp bilder (det senare sker med automatik)
  • Stavningskontroll
  • Enkelt att skapa HTML tabeller
  • Stöd för flera bloggplattformar, bland annat Windows Live Spaces, WordPress, Blogger och TypePad. Programmet känner själv av plattformen och anpassar sig.
  • Det finns mängder av plugins för exempelvis Flickr, video, skärmdumpar m.m.
  • Synkroniserar autmatiskt mellan programmet och bloggen.
  • Hanterar kategorier och och labels (för Blogger)

Det går att lägga till egna Tag Providers. I mitt fall stoppade jag in stöd för Bloggar.se på det här sättet:

bloggar.se

Här är en liten skärmdump från programmet:

windows-live-writer

Det finns mer information om programmet här.

Uppdatering: Det fungerade faktiskt väldigt bra. När jag väl ville publicera klickade jag bara på Publish-knappen. Som synes har jag även ställt in rätt kategorier, även detta var enkelt.

Uppdatering 2: Det går att ställa in så att programmet automatiskt pingar valfria tjänster. Detta är särskilt bra om man använder WordPress.com eller blogg.aftonbladet.se där samma möjlighet inte finns idag.

Andra bloggar om: , ,

Publicerat i Mjukvara. 9 Comments »
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.