Upptäck och prenumerera på nya bloggar med Google Reader

Idag har Google officiellt lanserat Google Reader för nya länder, bland annat Sverige. Min Google Reader blev svensk redan för två veckor sedan, i samband med att Gmail uppdaterades. Men först nu kan man nå Google Reader på adressen reader.google.se. Rent praktiskt har toppdomänen dock inte så stor betydelse – sidan man kommer till är samma som vanligt.

Förutom att stödja fler länder har Google Reader även fått några nya finesser (och en del buggfixar).

Numera kan du se hur många som prenumererar på de flöden som du läser, samt hur ofta dina flöden uppdateras. Välj ett flöde och klicka på Visa detaljer. Denna blogg har just nu smått otroliga 219 prenumeranter. Google säger dock att man skall ta siffran med en nypa salt.

Själv har jag haft stor nytta av Greasemonkey-tillägget Google Reader Subscribers Count, som gör det lätt att se hur många som prenumererar på den sida jag befinner mig på för tillfället. Förutom att det blir väldigt enkelt att prenumerera på sidan (klicka bara på siffran) så ger det även en viktig indikation på hur populär en viss sida/blogg är.

y2qxwmqoc4xe5hn4ges3cqbz_500.png

En annan sak som jag upptäckte i ”nya” Google Reader är en länk som heter Upptäck. Klickar man på den får man en lista med förslag på relaterade flöden som kan tänkas vara intressanta för just dig. Det är ett väldigt bra sätt att hitta intressanta flöden.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 svar to “Upptäck och prenumerera på nya bloggar med Google Reader”

  1. martin Says:

    Den nackdel jag ser med google är att den har en för funktionell och likformad look. Man har en liten tröskel att komma över innan man vänjer sig tycker jag.

    men jag förstår inte hur man märker av att gmail är ”nytt”. Jag har inte märkt av något – jag har både gmail samt gmail accounts-konto. Inget av dessa är annorlunda med ”uppdateringen”

  2. Webbsnack Says:

    Här är lite info om Gmail 2: Gmail 2 – segt som sirap?

  3. Karl Says:

    Gillar ”Sorterar efter fordon” under inställningar. Halvdan översättning av ”auto”. :)


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

