Falska klick på annonser bekymrar inte Google VD

Eric Schmidt, Googles VD, säger i en intervju i ZDNet att han inte bekymrar sig för klickbedrägerier. Tvärtom, ”let it happen” är ett direkt citat från honom. Eric menar att när Googles annonsörer blir medvetna om falska klick, så kommer priserna automatiskt att justeras och bli lägre. På detta sätt kommer marknaden själv att lösa problemet med klickfusk.

Problemet med Googles analys av läget är att det är annonsörerna som i dagsläget betalar för felaktiga klick. Borde inte Google själva justera ner priserna? Borde inte Google informera sina annonsörer om att det finns klickbedrägerier som de själva inte kan upptäcka? Det är trots allt Google som säljer en produkt som till stora delar inte fungerar enligt beskrivningen.

Samtidigt kommer en rapport från Outsell om att amerikanska annonsörerer tror att 14,6 procent av alla klick är felaktiga. Av alla annonsörer i rapporten, anser sig 70 procent vara drabbade av klickbedrägerier.

Uppdatering 15 juli 2006: Google meddelar att citatet från Googles VD är taget ur sitt sammanhang.

Andra bloggar om: google, annonser, klickfusk, sjöjungfrun

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: