Google: ”Vi bryr oss mycket om klickfusk”

Google låter meddela via sin blogg att det uppmärksammade citatet, ”let it happen” från Googles VD, Eric Schmidt, är taget ur sitt sammanhang. Enligt Google var svaret rent hypotetiskt och Eric besvarade en fråga som handlade om huruvida det fanns en ekonomisk lösning, bortsett från tekniska lösningar, på klickfusk.

Den som ursprungligen citerade Eric, Donna Bogatin på ZDNet, besvarar idag Google – och är rent ut sagt förbannad. Bland annat kritiserar hon Google för att inte nämna honom vid namn, och för att de inte länka till hans blogg (Google länkar till alla andra bloggar).

Joh Batelle, en känd bloggare och dessutom Google annonsör, skriver på sin blogg varför Erics ekonomiska lösning på klickfusk inte är hållbar. Bland annat skriver han:

…the only scenario where click fraud would ”work itself out” and be efficient, as Schmidt implies, would be if all advertisers are subject to the exact same amount of click fraud and the click fraud happens in an equal proportion on all publisher sites.

Andra bloggar om: , ,

Publicerat i Annonser, Google. 1 Comment »

Ett svar to “Google: ”Vi bryr oss mycket om klickfusk””

  1. Webbsnack » Falska klick på annonser bekymrar inte Google VD Says:

    […] Uppdatering 15 juli 2006: Google meddelar att citatet från Googles VD är taget ur sitt sammanhang. […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: