Så här raderar du alla kakor när Firefox stängs – MED UNDANTAG

Många webbsidor sparar undan en kaka i din webbläsare för att kunna veta vad du gör och när du gör det. En del kakor vill du ha, men oftast får du kakor som du inte vet om och som du inte vill ha. Exempelvis de kakor som följer med från olika annonser. Ett bra sätt att värna om sin integritet är därför att blockera kakor.

Alla webbläsare klarar av att blockera kakor som man inte vill spara. Det finns lite olika varianter på exakt hur det går till, men det finns en gemensam faktor. Det krävs mycket arbete (och även kunskap) för att blockera just de kakor som är besvärliga.

I de flesta webbläsare kan man ställa in så att kakor överhuvudtaget inte skall accepteras. Det är en lösning på problemet, men oftast blir det andra problem. Många webbsidor fungerar nämligen inte om besökaren inte accepterar kakor.

I version 1.5 av webbläsaren Firefox kom det en ny verktyg för hantering av kakor. Det kallas för ”Clear Private Data” eller ”Rensa ut känslig data”. Verktyget tar alltså automatiskt bort alla kakor varje gång man stänger ner Firefox. Och medan Firefox är igång accepterar man alla kakor som man får. På så sätt fungerar alla webbsidor som de ska, och man slipper att bekymra sig om sin integritet.

Firefox sekretessinställningar
Men vill man verkligen att alla kakor skall tas bort? Nej, egentligen inte. En del webbsidor besöker man ofta – och kakorna kan då vara bra att spara. Exempelvis har en del webbsidor automatisk inloggning. Visst vore det bra om man kunde tala om för Firefox vilka webbsidor som skall vara undantag? Det kan man!

I inställningarna under ”Kakor” finns en liten knapp som heter ”Undantag”. Där kan man lätt tala om på de domäner vars kakor man alltid vill acceptera.

Firefox kakor, undantag
För att sammanfatta:

  • Tillåt att webbplatser lagrar kakor, men ”endast från den ursprungliga webbplatsen (Verktyg->Inställningar->Sekretess->Kakor)
  • Under samma flik kan man lägga till dina undantag. Detta moment kommer säkert att bli enklare i kommande versioner av Firefox
  • Under ”Ta bort känsliga uppgifter när du stänger av Firefox” (Verktyg->Inställningar->Sekretess) markerar man ”Kakor” och ”Ta bort vid stängning”.

Hur skall man förhålla sig till Googles kakor? Så här har jag tänkt: Jag har valt att lägga Google som ett undantag i Firefox, och därmed acceptera alla kakor. Men samtidigt så använder jag CustomizeGoogle för att anonymisera mitt Google id. Fördel: Jag kan lagra mina egna Google inställningar och samtidigt vara anonym.

Jag har även ett användarkonto hos Google. Där loggar jag endast in när jag vill kolla min mejl. I övrigt är jag utloggad. Fördel: Google kan inte associera mina sökningar med mitt Google konto.

Har du några andra tips inom samma område? Mejla mig eller skriv ditt tips som kommentar!

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

