Nya sökmotorn Sesam vägrar hitta Google

Igår släpptes Schibstedts sökmotor Sesam på den svenska marknaden, i betaversion. Sesam har redan funnits ett tag i Norge, där den (än så länge) inte gjort någon succé.

I Sesam kan man söka på både webben, nyheter och bilder. De sökningar jag gjort hittills har gett mig snabba och bra svar.

En upptäckt jag gjorde när jag provade Sesam var att sökmotorn har exkluderat Googles hemsida ur sitt sökmotorindex. Jag har provat att söka efter ”google”, ”google.se” och ”google.com”. Inte någon av dessa sökningar returnerade http://www.google.se eller http://www.google.com. Varför? Det känns inte riktigt som om det skulle vara en slump. Men samtidigt kan väl inte Sesam vara oroliga för att förlora besökare till Google?

För att en sökmotor skall vara tillförlitlig så får den inte exkludera sina konkurrenters hemsidor.

Nu får vi se hur det går för Sesam. Min misstanke är att Sesams största problem blir att skilja ut sig från mängden. För, vad jag kan se, erbjuder inte Sesam någonting nytt.

Uppdatering 2 oktober 2006: Jörgen Eng, produktchef på Sesam, skriver till mig och berättar att de har åtgärdat en bugg som tog bort http://www.google.se från sökresultaten.

Andra bloggar om: , ,

2 svar to “Nya sökmotorn Sesam vägrar hitta Google”

  1. Andy Says:

    Jag håller med dig om att det verkar lite konstigt att sesam.se inte hittar google.se, men om du söker efter ”google” i världen så hittar den google.com i alla fall.

  2. Aftonbladet skaffar sökmotor « Webbsnack Says:

    […] Den nya sökmotorn Sesam har nu integrerats med Aftonbladet.se. Det går att söka bland artiklarna, men även på webben. “Men nu kan man söka på alla gamla artiklar som publicerats på nätet. Vill man till exempel läsa allt som skrivits om Zlatan, skriver man bara in det och trycker på enter.” säger Marianne Schvarcz […]


Kommentera

