Svårt att skapa egen sökmotor med Google

Jag fick tips av Beta Alfa om Googles nya tjänst för att skapa en egen sökmotor. Så varför inte skapa en egen bloggsökmotor tänkte jag och gjorde ett tappert försök.

Tyvärr verkar den nya tjänsten från Google inte fungera riktigt bra än.

  • Jag lyckades inte döpa min blogg till ”Bloggsök” (tjänsten nämligen inte av å, ä och ö)
  • Själva sökningen fungerade inte. Jag inkluderade några bloggar från min bloggroll – men Google envisades ändå med att söka igenom hela webben
  • Jag fick felmeddelande när jag försökte stuva om bland de inkluderade bloggarna

Här hittar du min bloggsökmotor Bloggsoek.

Jämfört med andra bloggsökmotorer får min egen bloggsök sämsta möjliga betyg.

Andra bloggar om: , , ,

2 svar to “Svårt att skapa egen sökmotor med Google”

  1. emerge | Din alldeles egna söktjänst Says:

    […] Google släppte igår en anpassningsbar söktjänst som låter dig själv välja vilka webbplatser som ska ingå i sökindexet. Att få upp sin egen söktjänst på din egen Google sida tar bara några minuter men vill du själv bygga en egen söksida integrerad på din egen webbplats kan det bli lite klurigare. Det som är intressant med Google Custom Search Engine är att tjänsten förstärker trenden att användaren själv vill styra sin egen webb. Detta visar sig bland annat i framgångarna för Netvibes som jag skrivit om tidigare och tillsammans med Googles nya söktjänst är nätet så gott som ditt med en egen startsida och ett eget sökindex! Framtiden får utvisa hur det går med våra svenska portaler och söktjänster men jag ser verkligen fram emot när jag på t ex Eniro själv kan välja vilka flikar som ska ingå samt bygga min egen personaliserade startsida på Spray eller Passagen. […]

  2. Fröken Fia Says:

    Ja, först verkade Google Custom Search Engine grym… …men sedan visade det sig att man bara kan add:a max 20 sökbara websidor, ifall man vill begränsa sökmotorn till att bara jobba mot vissa sidor. Himla synd!! Om någon läser detta och har ett tips på annan gratis sökmotor: please, gijve me some advise!🙂


Kommentera

