Google varnar för ”fientliga program”

VARNING! VARNING!Google har börjat varna för ”fientliga program”. En sökning på Google gav mig precis som vanligt ett sökresultat. Men när jag skulle klicka mig vidare fick jag upp en sida som varnade mig för att gå vidare.

Varning för fientliga program

Med stora bokstäver skriver Google ”Varning – webbplatsen som du tänker besöka kan skada din dator!”. Google länkar vidare till StopBadware.org för fler detaljer. Men där hittar jag inte någon information som förklarar varför sidan är blockerad. Går jag vidare till den blockerade sidan ser den också helt normal ut – men det är möjligt att det döljer sig ett skadligt program någonstans.

I det stora tycker jag att initiativet från Google är bra. Men det behövs mer information om varför en sida blir blockerad. Och om nu Google är bergsäkra på att sidan distribuerar skadliga program, varför döljer de då inte bara sidan i sökresultatet?

Jag kan även tipsa om gratisprogrammet McAfee SiteAdvisor som varnar redan i sökresultatet om sidan du tänkt att gå till på något sätt är skadlig och dessutom varför. Spana in videon.

SiteAdvisor fungerar både med Firefox och Internet Explorer och ger råd när du söker i Google, Yahoo! och MSN. När du surfar visar SiteAdvisor en liten knapp i webbläsarens verktygsfält som ändrar färg baserat på hur skadlig sidan är.

Värnar du om din personliga integritet kan det vara bra att tänka på att programmet SiteAdvisor kontinuerligt skickar information om vilka domäner du besöker.

Andra bloggar om: , , , ,

3 svar to “Google varnar för ”fientliga program””

  1. Beta Alfa 2.0 » Det kalla kaffet med länkdopp är serverat Says:

    […] Webbsnack: Google varnar för “fientliga program” Nuda Véritas: Länkar Blind Höna: På tisdag är det Världsanvändbarhetsdagen Webbomedia: Google – vän eller fiende? TechCrunch: The YourMinis Do-It-All Flash Homepage1 Hemmy: Glasswing butterfly2 Researcher: Kallt kaffe en succé i Sverige En startsida i Flash. Snyggt men plottrigt. (upp)Fin fjäril med genomskinliga vingar. (upp) […]

  2. SB Says:

    Just för tillfället varnar google på alla träffar jag får upp, det måste ju vara någon sjuk bugg för det är helt oanvändbart. Jävlar vad de tappar användare, synd att de är så marknadsledande…

  3. T. Says:

    SB: Precis samma problem här, fick mig att i panik – och i onödan! – avinstallera program jag installerat nyligen. Men så ett par timmar senare fungerade sök som vanligt igen tack o lov. Tills nästa gång…
    Jag förlitar mig mycket mer på SiteAdvisor än på Googles diktatoriska varningar som visat sig vara fullständigt opålitliga! Men nu märker jag hur beroende jag blivit av Google sök…


Kommentera

