Strippa blottarsajten Ratsit

Är du också kritisk mot den nya tjänsten Ratsit? Anser även du att tjänsten kränker människors integritet?

Enligt DN saknar leverantören av kreditupplysningsuppgifterna, företaget Business Check, det utgivningsbevis som skulle ha inneburit att verksamheten faller under yttrandefrihetslagen i stället för kreditupplysningslagen. ”Det betyder att företaget måste ta hänsyn till kreditupplysningslagen. Om så inte är fallet är det fråga om en olaglig verksamhet som Datainspektionen har rätt att stoppa”, säger Martin Brinnen, jurist vid Radio- och TV-verket.

Min åsikt är att Ratsit gör det alldeles för enkelt att få tag på privat information. Att Ratsit dessutom inte skickar någon information när någon gjort en upplysning på en är riktigt dåligt.

Jag startar nu min egen kampanj för att motverka Ratsit. Genom att distribuera ut ett annonsfilter hoppas jag att Ratsit på sikt förlorar sina annonsintäkter. Annonsfiltret gör att Ratsit blir helt reklamfri, och kommer förhoppningsvis att uppskattas av dem som redan använder tjänsten.

Mitt annonsfilter hittar du här: Så tar du bort reklamen från Ratsit

Vill du stödja min kampanj får du gärna länka till ovanstående sida.

Andra kampanjer: Karl Klevert har startat en namninsamling med namnet Storebror ser dig, som riktas till Datainspektionen, riksdagen och media med syftet att “pressa våra politiker att skrida till handling och lagstifta mot förekomsten av såna här tjänster!”. Än så länge har 349 personer skrivit under.

Andra bloggar om: ,

12 svar to “Strippa blottarsajten Ratsit”

  1. emarto Says:

    Jag håller helt med dig..det är kränkande..nice kampanj. Tänkte länka och skriva lite om den i min blogg kanske.

  2. Oral ventilation ( nej tangenterna glöder ) Says:

    Hjälp till att påverka politikerna
    Hittade ett blogginlägg som jag gärna stödjer hos Webbsnack. Som jag skrev i går så anser jag det är av högsta prioritet att våra beslutsfattare tar allehanda internet problem på största allvar oc

  3. Marcus Lundberg Says:

    Upplysningar om en persons adress, inkomst, civilstånd och eventuella betalningsanmärkningar är privata. Uppgifterna skall redan på den grunden endast lämnas ut till den som har ett tillräckligt starkt legitimt intresse av uppgifterna. Uppgifterna skall därför vara hemliga. Det skall dock vara möjligt att med särskilt lagstöd lämna ut uppgifterna för nödvändiga ändamål.

  4. Bengt Lindén Says:

    Varför detta ståhej? Det gäller ju offentliga register, men Taxeringskalenderns utgivare ser sina publikationer hotade. Vanliga medborgare lider inte större skada av att informationen också publiceras på nätet.

    Till min förvåning blev jag en gång granskad utan att bli informerad och orsaken till det var att jag bedömdes vara en publik person eftersom jag satt i styrelsen för en privatiserat småbåtshanm (ab) och det gjorde mig intressant för någon annan av styrelsemedlemmarna.
    Om jag inte haft något publikt uppdrag hade denne dragit sig för att riskera bli avslöjad som nyfiken och intrigmakare.

    I dagens läge måste man i varje handlande utgå från att ens förhållanden eller initiativ ”läcker” till allmän beskådan och tolkning. Och RATSIT är långt ifrån kostnadsfritt när man vill gräva djupare och inte bara skall göra upp en födelsedagslista eller försöker spåra avlägsna släktingar, föredettingar eller ungdomsvänner.

    Bengt Lindén, Limhamn

  5. Mats Says:

    ”Min åsikt är att Ratsit gör det alldeles för enkelt att få tag på privat information.”

    Precis som Beng Lindén säger så är det offentliga uppgifter, inte privata. Vi har i Sverige något som kallas för offentlighetsprincipen, den är jag väldigt nöjd med och tycker vi ska värna om. Att få reda på vad någon har för inkomst är helt lagligt och jag tycker det är en bra lag. Varför tycker vissa att integriteten är kränkt av att någon får reda på det?

  6. jan Says:

    ratsit och e-information.se suger mannen

  7. ML Says:

    Det är alldeles för lätt ändå att hitta privat personers identiteter via nätet i dagsläget. Skrämmande hur snabbt det går att plocka upp kompletta e-mail t.e.x

  8. Webbsnack Kreditupplysningar på Internet blir mer etiska « Says:

    […] inlägg Strippa blottarsajten RatsitHär laddar du ner ringsignalen till iPhoneThe Pirate Bay lanserar musiksajt och anonym […]

  9. Daniel Says:

    Är det olagligt att veta var någon bor? Nej skulle inte tro det va!!! Olagligt att veta när ngn är född? Nej, inte det heller om ajg har helt rätt…. Varför skulle det vara kränkande att få ta reda på det???

  10. Lucretia Says:

    Nej inte olagligt att veta var någon bor. Men detta kan användas i oärliga syften. OCH det gör det. Även folk som inte ens är myndiga finns i Ratits register. Sen kan du gissa vem som gör vad för olagligt själv….jag blev väldigt upprörd då jag fattade hur det gick till….

  11. nyfiken Says:

    Hej Daniel, var bor du nånstans, vad har du för personnummer, vem är du gift med, hur gammal är din fru, vilken bil har du, berätta, berätta för att vi alla vill veta…

  12. Silva Linden Says:

    Är svenskar mer ärliga än norrmän? I Norge har man personnr där nåt privat inte alls kan utläsas, t ex ens ålder, hemadress, civiltillstånd etc. Personnr i Sverige samt Ratsit kränker människors integritet. Grovt!


Kommentera

