Google: ”Klickfusket är endast 2%”

Google har ”avslöjat” nya siffror kring hur mycket av alla klick på annonser som klassificeras som fusk. Enligt Google är siffran endast 2%. Tidigare uppgifter har gett indikationer på 15 – 30%.

Marketing Pilgrim har mer detaljer.

Googles siffror bör man ta med en nypa salt. För det första ligger det i Googles intresse att försöka förminska problemet med klickfusk. Dessutom – hur vet Google hur stort klickfusket är? Jag menar, om de verkligen känner till exakt vilka klick som är fuskklick så skulle de väl inte räkna klicken och därmed skulle det inte vara något problem?

En reflektion fanns i kommentarerna på Marketing Pilgrim:

”In Q3 of 2006 Google AdWords brought in $2.69 Billion in revenue, does this mean that there was somewhere around $50,000,000 in click fraud committed in Q3 2006 alone?”

Andra bloggar om: , , , ,

Publicerat i Annonser, Google. 1 Comment »

Ett svar to “Google: ”Klickfusket är endast 2%””

  1. Beta Alfa 2.0 » 12 länkar är fler än 5 datorer Says:

    […] Journalisten: Larsson säger ja till Schibsted Isobel Hadley-Kamptz: Plus ca change InternetWorld: Unga handlar på nätet, men betalar inte för musik Ekonominyheterna: Tre av fyra skryter med sin godhet Expressen: Hon får visa sig naken Realtid: YouTube + Jackass = sant Realtid: Tv-reklam gör intåg i mobilen E24: Kunskap ger status Internetbrus: Norska Google News tvingas plocka bort pressbilder Åkestam Holst: Känsla: 2 – Förnuft: 0 Webbsnack: Google: “Klickfusket är endast 2%” Ny Teknik: Världen behöver bara fem datorer […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: