Så rankas bloggar i Googles bloggsök

Google bloggsök

Till skillnad från Knuff och Bloggsök, så rankar Google bloggar efter relevans och inte efter tid (klicka på länkarna för att se skillnaden). I ett patent från den 15 mars 2007 beskriver Google hur deras ranking av bloggar går till.

För att bestämma ordningen i sökresultatet använder sig Google av positiva och negativa faktorer.

Positiva faktorer

  • länkar från blogrolls (särskilt från bloggrolls av hög kvalité)
  • länkar från andra källor (mail, chattar)
  • använder taggar för kategorisera ett inlägg
  • PageRank
  • antalet som prenmererar på bloggens flöde
  • antalet klick i sökresultatet

Negativa faktorer

  • inlägget skapades vid en suspekt tidpunkt (exempelvis exakt 1 timme efter föregående inlägg)
  • flödet har annorlunda innehåll än bloggen
  • mängden upprepat innehåll
  • antalet ord/meningar som förkommer ofta i spambloggar
  • inläggen har samma antal ord
  • länkar till en enda webbsida
  • har många annonser
  • placeringen av annonser

Google kombinerar ovanstående faktorer med ett relevansbetyg. Betyget baseras på hur väl sidans innehåll matchar de ord som användaren sökte på.

Via: Google OS

Andra bloggar om: , , , , ,

2 svar to “Så rankas bloggar i Googles bloggsök”

  1. Beta Alfa » Stureplan, Webbdagarna, trollformel, webb 2.0, porr, piller, ringsignaler, snabbmatsjournalistik och en muskelbyggare i Kalifornien Says:

    […] är det som gör en blogg mer eller mindre välplacerad i Googles bloggsök? Webbsnack berättar om Googles bloggsökstrollformel. Andra bloggar om: bloggsök, […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: