Google köper DoubleClick

I natt blev det klart. Google köper DoubleClick för 3,1 miljarder dollar i kontanter.

Google köper DoubleClick

DoubleClick startade sin verksamhet redan 1996. De har lång erfarenhet av annonsering på webben, särskilt banners. Banners, eller bildannonsering, uppfattas av många som störande. Därför filtrerar de flesta antivirus- och annonsblockeringsprogram automatiskt bort annonser och kakor från DoubleClick. Jag har nog inte sett en annons från DoubleClick på flera år.

”It has been our vision to make Internet advertising better – less intrusive, more effective, and more useful. Together with DoubleClick, Google will make the Internet more efficient for end users, advertisers, and publishers,” säger Sergey Brin, grundare av Google

Efter det uttalandet väcks ett litet hopp om att Google så småningom kommer att byta ut alla jobbiga banners mot textannonser. Men jag skulle nog inte satsa några pengar på det…

En längre analys av affären finns hos New York Times. Använd den här länken så slipper du att registrera dig. Läs även Googles pressmeddelande och deras blogg.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: