Fem om Google

Google har gjort ett stort kliv idag. Många nyheter.

Universal Search – Google mixar sökresultaten

Om det har varit releveant, har Google sedan tidigare lagt in information från andra Google tjänster direkt, högst upp, i det vanliga sökresultatet. Men nu har de istället börjat mixa in sådan information i sökresultatet. Det gör att en sökning efter exempelvis Tidigare har Google lagt till information från Google Video och andra Googletjänster högst upp i sökresultatet. Men numera mixar de istället in resultat från andra Googletjänster. Om en viss sida är mer relevant hamnar den ovanför Google.

”I think we need to look at results pages that aren’t just 10 standard URLs that are laid out in a very linear format. Sometimes the best answer is a video, sometimes the best answer will be a photo, and sometime the best answer will be a set of extracted facts.” säger Marissa Mayer på Google.

Än så länge verkar Universal Search endast fungera på engelska Google.

Läs mer hos Google och hos Search Engine Land (SEL).

Google designar om navigationen

I slutet på april skrev jag om att Google testar ny design i sökresultatet. Det blev uppmärksammat av många bloggar utomlands vilket var väldigt roligt.

Idag lanserar Google denna design publikt (men bara för engelska Google än så länge). De två största förändringarna är att

  • länkarna till andra Googletjänster har hamnat högst upp till vänster
  • de mest relevanta angränsande Googletjänsterna dyker upp precis ovanför sökresultatet

En mer noggrann genomgång av den nya designen finns hos SEL. Personligen tycker jag att den nya designen är både snygg och mer funktionell än tidigare.

CLIR – Cross Language Information Retrieval

Enligt SEL håller Google på och tar fram en ny spännande tjänst för internationella besökare. Det går till på det sättet att man söker på ett svenskt or eller en svensk fras. Google översätter texten till engelska och gör en vanlig sökning. Resultaten översätts till svenska. Detta gör det alltså möjligt att få relevanta svar på frågor som tex ”restauranger i New York”.

Nu är det inte säkert att Google kommer att stödja svenska till att börja med. Enligt SEL så kommer det att finnas stöd för 12 språk redan från start, bland annat arabiska.

Google experimenterar med sökresultat

Google har gjort en ny sida där man kan prova Googles senaste experiment med sökresultaten. Där kan man bland annat prova att byta plats på navigationen till vänster eller höger samt få sökresultatet som en tidslinje.

Google öppnar upp för bildannonser i sökresultatet

Google har tidigare sagt ”There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever.”

Men enligt SEL har Google bytt fot och kan nu tänka sig andra typer av annonser i sökresultatet.

”For us ads are answers as well. Searching ads is just as hard as searching the Web, as searching images. And so I was hoping that we could bring some of these same advances in terms of the richness of media to ads.”

Läs mer hos SEL.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 svar to “Fem om Google”

  1. What.se - Martin Says:

    Intressant. Tackar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: