Twingly gör det lättare att prenumera på bloggarnas flöden

Nu är Twingly live på IDG! Första intrycket är att rutan ser ungefär likadan ut som hos DN och SvD. Men tittar man lite närmare finns det lite ny funktionalitet.

idg-twingly-nytt.gif

När man för musen över bloggens namn, i mitt fall ordet ”Webbsnack” så ser man att det går att ta sig direkt till bloggens hemsida. Det dyker även upp en ikon som länkar till bloggens RSS-flöde. På detta sätt kan läsare snabbt, om de vill, börja prenumerera på nya flöden!

En annan sak jag la märke till är att själva Twingly-rutan först dyker upp efter att allt sidan laddats in. Jag kikade närmare på JavaScript-koden och det visar sig att alla bloggar laddas in med Ajax-funktionalitet. Det är detta som gör det hela lite segladdat. Detta innebär också att de länkar som man får via IDG inte syns hos sökmotorerna. Det som är bra med det är att de som bloggar av SEO-skäl inte har så mycket att hämta, vilket förhoppningsvis gör att spammissbruket minskar.

Att notera är även att Twingly-rutan finns på alla IDG-tidningars respektive hemsidor.

IDG har förutom Twingly även lagt till ändra-funktion på kommentarerna. Någonting som många efterlyst under lång tid.

Appropå Twingly-hysterin: Vill du ha en egen Twingly-ruta till din blogg? Då kan ett alternativ vara tjänsten Referer.org. Där kan vem som helst skapa sin egen Twingly-ruta, gratis.

Läs mer:

Andra bloggar om: , ,

11 svar to “Twingly gör det lättare att prenumera på bloggarnas flöden”

  1. Twingly på IDG och ComputerSweden | Webmastern.se Says:

    […] Nu har Twingly gjort sitt intåg på IDG.se och på ComputerSweden. Dock skiljer sig Twingly-funktionen på IDG från densamma på SvD. Bland annat att alla bloggar laddas in med Ajax-funktionalitet, vilket betyder att de länkar man får från IDG inte syns i sökmotorerna och att det därför är meningslöst att länka dit ur SEO synpunkt (läst på Webbsnack). […]

  2. Jimi Wikman Says:

    Intressant att dom väljer att lägga Twingly i AJAX för att minsta missbruket på grund av SEO jakt, undrar om det är någonting vi kommer att se mer av på andra mediesajter framöver och undrar om det påverkar spamming alls?

    Mycket intressant med Referer.org om det fungerar som jag tror. Finns det planer på att lägga till den funktionen här på webbsnack, eller finns den redan? Skulle gärna vilja höra mer om erfarenheter med den tjänsten eftersom den verkar mycket intressant!

  3. Webbsnack Says:

    När det gäller Twingly så är det faktiskt inte så uppenbart att innehållet kommer via Ajax. Jag skulle tro att de som spammar (och inte läst mitt inlägg) tror att det är helt vanliga länkar. Därför är min gissning att det inte får en så avskräckande effekt. Twingly borde lägga till nofollow-länkar. Inte för att det får någon effekt, utan bara för att signalera att länkarna inte följs av sökmotorerna.

    När det gäller Referer.org så har jag inte några sådana planer i dagsläget.

  4. Jimi Wikman Says:

    Eftersom det inte blir någon SEO effekt kanske vi får se en mer fokuserad titel anpassning istället för att locka in besökare på så sätt…Ska bli intressant att följa utvecklingen.

    När det gäller Referer.org har jag lagt till deras funktion på min blogg och när jag väl kommer med och börjar få lite länkar tillbaka kan jag ge en rapport på hur det fungerar.

  5. Webbsnack Says:

    Jag har lagt till en länk till din sida, så nu har du en länk🙂 Var har du lagt ”Twingly”-rutan?

  6. Jimi Wikman Says:

    På enskilda poster har jag lagt den funktionen mellan innehållets slut och relaterade poster. Se här: http://www.mortfiles.se/blog/har-du-hort-talas-om-twingly/

    Det tar en vecka att fångas upp tydligen så när jag kommer igång hoppas jag att det syns tydligare🙂

    Webbsnack finns självklart redan med på Mortfiles🙂

  7. Webbsnack Says:

    Hmm.. Nu har jag läst lite på Referer.org.

    Jag ser två problem.
    1) Jag länkar till din hemsida. Där har du ingen ruta.
    2) Som jag uppfattar det så måste du länka till Referer.org för att det skall fungera.

  8. Jimi Wikman Says:

    Var lite osäker på var rutan på blog index skulle passa in, men nu ligger den under länkarna vilket jag tyckte passade av någon anledning🙂

    Hade råkat ta bort den lilla blå knappen med länken, men nu är den tillbaka🙂

  9. Jimi Wikman Says:

    Så…nu ska det fungera hoppas jag och det ser ganska bra ut om jag får säga det själv🙂

  10. Webbsnack Says:

    Det ser riktigt bra ut. Går det att styla listan precis som man vill? Länk-bilden passar verkligen bra i sammanhanget.

    Kolla på det här inlägget som jag skrev för länge sedan (då jag upptäckte Referer.org). Du fick till det mycket snyggare:

    https://webbsnack.wordpress.com/2006/07/13/automatisk-lankverktyg-ger-fler-besokare-till-blogg/

    Nu saknar du bara lite mer ingående länkar🙂

  11. Jimi Wikman Says:

    Listan har ul och li som kan stylas som man vill. Tyvärr så följer ”se alla” länken samma stil, vilket såg lite knasigt ut och det är ingen variation på länkarna (alternerande stilar) vilket är lite synd för det hade varit snyggare och roligare att jobba med. Jag ska ta kontakt med referer.org och ge lite förslag i den riktningen🙂

    Länkarna in kommer nog vad det lider…bloggen är fortfarande ganska ny och har inte marknadsförts alls förutom dom senaste dagarna. Dessutom byggde jag om permalänkarna så det tar ett tag innan länkarna trillar in igen🙂

    För att testa har jag lagt till räknare för inlänkar så man kan se hur många inlänkar varja referal ger tills vidare. Får se om jag behåller den funktionen sen.


Kommentera

