Så hanterar Bloggar.se och Twingly nofollow-länkar

Både Bloggar.se och Twingly.se ger länkar tillbaks till de som länkar. För många bloggar är detta en av de bästa sätten att få besökare och länkar. Men alla länkar är inte likadana. Jag har roat mig med att skapa en tillfällig blogg med det enda syftet att experimentera lite med de två olika tjänsterna för att se hur de hanterar nofollow-länkar. Här delar jag med mig av resultatet.

Vad är en nofollow-länk?

Enligt engelska Wikipedia är definitionen ”nofollow is an HTML attribute value used to instruct search engines that a hyperlink should not influence the link target’s ranking in the search engine’s index. It is intended to reduce the effectiveness of certain types of spamdexing, thereby improving the quality of search engine results and preventing spamdexing from occurring in the first place.”

Det är alltså ett HTML attribut som man lägger på en länk för att tala om för sökmotorer att länken inte skall påverka rankingen i sökmotorns index. En nofollow länk kan se ut så här:

<a href="http://www.jajja.se" rel="nofollow">Jajja</a>

På det här sättet går det att länka till Jajja utan att man påverkar Jajjas ranking i sökmotorernas index. Jajja är valda med tanke på att de just nu håller på och spammar svenska bloggar med fejkade kommentarer. Ett typexempel på någon som man inte vill ge bättre ranking…

Utgående länkar

Jag har på min experiment-blogg provat att lägga till attributet rel=”nofollow” på länkar som går till Bloggar.se, samt till länkar till DN, SvD och IDG. Jag har studerat hur nofollow länkar hanteras av Bloggar.se respektive Twingly.

När det gäller Bloggar.se (och sannolikt även Knuff.se), så ignorerar systemet att man använder nofollow-attributet på länkarna. Har man en länk till Bloggar.se som ser ut på detta sätt så får man alltså ändå en länk tillbaks från den sida man länkar till.

<a href="http://bloggar.se/om/internet" rel="tag nofollow">Internet</a>

Inte heller Twingly tar någon hänsyn till nofollow-attributet. Det innebär att om man länkar till DN, SvD eller IDG så får man en länk tillbaks, oavsett om man använt nofollow eller ej. Den här länken ger alltså en länk tillbaks via Twingly:

<a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=666386" rel="nofollow">Först i kön till Iphone-släppet</a>

Ingående länkar

När det gäller Bloggar.se så får alla inlägg som länkar till en undersida på Bloggar.se en vanlig länk tillbaks. Ett undantag finns dock, och det är om man använder taggar, men inte länkar till Bloggar.se. Ett exempel på detta är bloggen Beta Alfa som använder taggar och länkar på detta sätt:

<a href="http://betaalfa.polymono.net/category/blandat/" rel="tag">Blandat</a>

Som synes går länken inte till Bloggar.se. Men Beta Alfa får ändå en länk tillbaks från Bloggar.se, men i detta fall med en nofollow-länk.

betaalfa.gif

Jag tycker att Johan har ett alldeles utmärkt tänk här. Ger man honom en bra länk så får man en bra länk tillbaka.

Observera att jag använder ett userscript som visar alla länkar med nofollow som överstrykna. Den gula överstrykningen har jag lagt till för extra tydlighet.

DN, SvD och IDG har ett annorlunda tänk när det gäller utgående länkar. Alla tre använder sig av Twingly, men har trots detta tre olika typer av utgående länkar:

  • SvD använder sig av rel=”nofollow” på alla sina utgående länkar till bloggar. Dessa följs alltså inte av sökmotorerna.
  • På IDG så hämtas länkarna in med hjälp av JavaScript. Länkarna är helt vanliga (utan nofollow), så det är lätt att tro att sökmotorerna bryr sig om dessa länkar. Men, eftersom de hämtas in med JavaScript och Ajax så syns länkarna ändå inte för sökmotorerna.
  • DN har helt vanliga länkar, och är därmed den enda av de tre som har länkar som syns för sökmotorerna.

Personligen tycker jag att det är lite synd att IDG och SvD döljer sina länkar för sökmotorerna. Förmodligen är det för att minska spambloggar, vilket jag har stor förståelse för. Men med nuvarande upplägg så klassificerar man alla bloggar som potentiella spambloggar, vilket är långt från sanningen.

Om du har läst så här långt så vet du att det är möjligt att använda nofollow-länkar till både IDG och SvD, men ändå få länkar tillbaka. Det är därför fullt möjligt att använda samma tänk som Knuff-Johan; eftersom man inte får några bra länkar från IDG och SvD så ger man heller inte några bra länkar till dem. Jag säger inte att man skall göra så, men det är en möjlighet för dem som vill.

De som är mest generösa med länkar är DN och Bloggar.se.

Dialog

Det vore intressant att veta hur Johan och Primelabs tänker när det gäller hanteringen av nofollow-länkar. Hur och varför använder ni er av nofollow i era tjänster. Hur kommer det sig att DN, SvD och IDG har olika lösningar? Kommer ni att börja kontrollera om länkarna från bloggarna använder nofollow? Och har ni några rekommendationer till de som bloggar när det gäller just länkar? Skriv gärna en kommentar och berätta! Och rätta mig gärna om jag har fel i någonting av det jag tar upp i detta inlägg.

Och du som bloggar. Hur använder du dig av nofollow-länkar?

Andra bloggar om: , , , , ,

28 svar to “Så hanterar Bloggar.se och Twingly nofollow-länkar”

  1. Michael Says:

    Fint experiment du gjort, mycket intressant att på ett sakligt sätt läsa hur twingly och bloggar.se länkar. Har tidigare funderat på det men inte orkat göra en sådan grundlig undersökning som dig, tack för det!🙂

  2. Martin Källström Says:

    Hej, bra genomgång!

    DN och SvD har valt själva om de ska använda nofollow. Default i alla bloggverktyg har varit att använda nofollow på trackbacks, vilket har skapat en gräsrotsrörelse genom en WP-plugin som heter DoFollow: http://www.google.com/search?q=dofollow (ska bli intressant att se om ditt verktyg sätter nofollow på den länken).

    I princip tycker jag att det vore trevligare med mer promiskuös länkkärlek genom att inte använda nofollow. Men den bistra sanningen kan vara som uttrycktes av flera bloggare när DN och SvD lanserade, att det är bättre att använda nofollow för att minska motivationen för huliganer att starta ett krig med spamverktyg vs spamskydd.

    Vad gäller IDG laddas datat med Ajax (egentligen inte, det är ingen XML inblandad utan dataformatet är json), vilket gör att sökmotorerna inte hittar länkarna förrän de börjar använda spindlar som exekverar script innan indexering. Vilket både Yahoo och Google har spindlar på forskningsstadiet som gör, men det dröjer innan de sätts i drift i full skala.

    Därmed sätter tekniken en begränsning. Fördelen med Ajaxwidgeten är dock att integrationen blir så mycket enklare att tio ggr fler sajter kommer kunna använda den, vilket väger upp för nackdelen att man inte får googlerank. Man får åtnjuta den direkta trafiken från sajten som använder Twingly.

    På Twingly.se (och .no, .dk, .de osv när de dyker upp) kommer vi aldrig använda nofollow, där vill vi dela med oss så mycket det bara går av länkkärleken.

    Mvh
    Martin Källström

  3. Martin Källström Says:

    Nope, det blev nofollow på länken i min kommentar.

    Mvh Martin

  4. Webbsnack Says:

    Hej Martin och tack för ditt svar!

    Hur ser ni på bloggar som länkar med nofollow? Vad jag kan se så får man länkar tillbaks från DN, SvD och IDG, oavsett om man använder nofollow i länkarna. Är det medvetet eller omedvetet?

    Angående din fråga om nofollow på kommentarer och trackbacks. Jag kan dessvärre inte styra över detta, och inte heller installera några plugins eftersom jag har min blogg under wordpress.com-domänen. Men det är en riktigt bra plugin som jag inte kände till sedan tidigare.

  5. Beta Alfa Says:

    Intressant inlägg detta! Särskilt biten där med IDG/SvD versus DN.

    PS: Vill bara flika in med att ditt exempel från min blogg är en länk för bloggens interna kategorier/etiketter. De som går till Bloggar.se ser lite annorlunda ut.😉

  6. Beta Alfa » Hi hi ho ho ha ha en he he hel del Says:

    […] Webbsnack för ett intressant resonemang om länkar, sökmotorer, Twingly och Bloggar. Borde man sätta […]

  7. Martin Källström Says:

    Det bör finnas ett sätt att markera att man inte vill att ens blogg ska finnas med på sajter som använder Twingly. Nofollow är en vedertagen standard som vi kommer implementera stöd för. Vi kommer förmodligen även tillåta någon variant av markering av själva länken för bloggare som inte vet hur man använder rel=”nofollow” som länkattribut. Det skulle kunna innebära att vi tolkar #nofollow i slutet av en länk-URL likadant som rel=”nofollow” som attribut i länkelementet. Om man t ex länkar till http://webbsnack.se/#nofollow så ska det då inte generera en länk tillbaka.

  8. Webbsnack Says:

    Beta Alfa: Ja, jag kanske borde ha nämnt att du använder dig av länkar till Bloggar.se också. Men det är intressant att du får länkar från Bloggar.se även om du bara använder dig av kategorier. Mitt exempel var från ditt inlägg http://betaalfa.polymono.net/2007/07/04/8-2/ där du inte har några länkar till Bloggar.se, men ändå får länk tillbaks. Dock med nofollow.

    Martin: Det där med #nofollow i slutet på URL:en är en smart idé! Jag tror att det är vettigt att ni tar hänsyn till nofollow.

  9. Beta Alfa Says:

    Webbsnack: Då är jag med. Du har helt rätt och tänkte något steg längre än mig där. En sökning på ”blandat” på Bloggar hittade inlägget. Hade inte reflekterat över detta.🙂

  10. TDH » Twingly för att få Google-juice - ingen bra idé Says:

    […] Dagbladet och IDG – ett bra tag. Det har inte blivit av, så skönt då att Webbsnack rycker in med en klart läsvärd post (via alltid utmärkta Beta Alfa) om hur alla utom DN använder sig av nofollow (eller javascript) […]

  11. Gunnar Lindberg Årneby Says:

    Aha, så det är de ökända på Jajja som fyller våra bloggar med idiotkommentarer. Själv raderar jag dem inte men tar bort länkarna. Förhoppningsvis tröttnar de snart.

  12. Pelle Says:

    Både rel=”nofollow” och rel=”tag” är mikroformat som det går att läsa mer om på http://microformats.org/ , mer specifikt på http://microformats.org/wiki/rel-nofollow respektive http://microformats.org/wiki/rel-tag

    Vad gäller nofollow och bloggar är väl det ställe där det skulle ha någon nytta bland rankningen av inlägg på knuff.se. Om jag skriver ett inlägg om ett rötägg och länkar till det rötägget med en nofollow så kanske inte det ska leda till att den hamnar på första sidan. Min kommentar bör väl dock indexeras och sorteras.

    Att sätta nofollow på länkar till SvD bör man dock absolut inte göra. Man ska sätta nofollow på länkar som man absolut inte vill stödja och på länkar som är potentiellt spam för att avskräcka spammare. Sätter man det på fler kommer Google till sist att behöva ignorera nofollow för att få en fungerande algoritm och då förlorar vi vapnet mot spammarna.

    Martin: Har du diskuterat den där varianten med #nofollow på någon av microformats hemsidor? Det är en öppen community så det är fritt fram att komma med förslag om sätt att bredda standarden på och det är ju bra om man enas om en variant som den så att inte olika tjänster börjar använda olika varianter.

    Att Beta Alfas alla länkar läggs in beror väl på att en korrekt strukturerad tag-länk är oberoende av sida. Taggar jag för bloggar.se förstår Technorati och visa versa – det är vitsen med mikroformat.

    Att sätta nofollow på en tagg säger att Google inte ska ge Bloggar.se några creds – vilket ju kan vara ett sätt att få taggar på ett inlägg utan att gynna någon speciell part. Vore inte direkt något missbruk tycker jag.

  13. Webbsnack Says:

    Pelle: Jag håller med dig om att både Knuff och Twingly (de har sin Twinglyranking) borde ta hänsyn till nofollow när de rankar bloggar/länkar.

    Sedan tycker jag väl att det ligger någonting i den solidaritetstanke som Knuff-Johan har. Jag tycker att det inte är orimligt att tänka att man endast ger en länk utan nofollow man får en sådan länk tillbaks. Att sätta nofollow på länkar till SvD kan på detta sätt förmedla till SvD (som om de skulle bry sig) att man inte känner sig nöjd med att man bara får en nofollow-länk tillbaks.

    Sedan håller jag väl med dig i princip om att man bör sätta nofollow så lite som möjligt.

    Om Twingly bara hade varit lite aktiva med att kontrollera bloggarna som de indexerar (som Knuff-Johan gör) så hade problemet inte funnits – och även SvD hade kunnat ha länkar utan nofollow.

    Sedan ser jag iofs inget hinder för SvD att ha vanliga länkar till alla bloggar och sedan plocka bort de bloggar som blir anmälda för att de spammar…

  14. RS Says:

    Det där är lite jobbigt för om jag skriver om något i min ipodblogg och sedan lägger in det inlägget i min andra blogg vill jag helst inte pinga både inläggen, som ju är nästan identiska, till DN och Svd.
    Lite krångligt det här.
    Vet inte hur jag ska bära mig åt för att lösa det.

  15. Martin Källström Says:

    Vi kontrollerar bloggar vi får in, och när vi får rapporter från användare reagerar vi på dem direkt. Vi har bara problem att hinna med en fullständig kontroll. Johans databas har vuxit från 0 till 15000 bloggar på tre år, vår databas har vuxit från 0 till 50000 bloggar på tre månader. Det är de svenska, räknar vi alla bloggar är det totalt, låt se.. 10 004 462 st (wow, då har vi nyligen passerat tio miljoner bloggar).

    SvD har inte nofollow därför att spam har varit ett problem (mekanisk, medveten spam har uppträtt i tre eller fyra fall under hela våren), det är för att de vill undvika problematiken.

    När SvD och DN lanserade Twingly blev det också en liten diskussion om nofollow, då var det fler som tyckte att DN borde ha det än de som tyckte att SvD inte borde ha det.

    Jag tycker det är upp till var och en. Det är default i bloggverktyg att ha nofollow på trackbacks, då kan man inte gärna klandra en tidning för att de vill anamma samma policy.

    På Twingly.se kommer vi aldrig att använda nofollow, precis som Johan tycker jag det är trevligt att sprida kärlek omkring sig.

    RH, under sommaren ska vi implementera vad som fått arbetsnamnet ”roundhouse ping”, dvs att vi automatiskt pingar alla svenska bloggar någon gång per dygn så att man inte ska behöva göra det manuellt om det inte är viktigt för en att bli indexerad omedelbart. Precis som Bloggportalen gör. Vanlig ping kommer såklart finnas kvar.

  16. Webbsnack Says:

    Du skriver ”Vi kontrollerar bloggar vi får in, och när vi får rapporter från användare reagerar vi på dem direkt.”

    Hur menar du att ni reagerar? Anton Johansson på Primelabs säger ”Primelabs kan inte sålla, vi har avtalat om att leverera allt vi har”. Källa http://www.seo-forum.se/social-viral-marknadsfoering/1427-twingly-pa-engelska-4.html#32

    Har ni ändrat i era avtal?

  17. Martin Källström Says:

    Nej, vi skiljer på olika anledningar att sålla. Mekanisk spam är vår uppgift att ta bort, men vi filtrerar inte bort blogginlägg baserat på vilka åsikter de uttrycker. Twingly är en sökmotor, vår tjänst ska man kunna använda även för att bevaka även hets mot folkgrupp eller personangrepp.

    Mekanisk publicering, spam, splogs och olika försök att artificiellt driva trafik till en sajt blockerar vi. Olämpliga eller kriminella åsiktsyttringar blockerar vi bara i extrema fall, precis som Google. Det vore olyckligt om det inte fanns verktyg för att kartlägga den sortens verksamhet.

    …allt enligt min personliga åsikt.

  18. Webbsnack Därför spammar Jajja « Says:

    […] Så hanterar Bloggar.se och Twingly nofollow-länkar […]

  19. Orättvisa länkar från dagstidningarna skapar Twingly-paradox « Webbsnack Says:

    […] Relaterat lästips: Så hanterar Bloggar.se och Twingly nofollow-länkar […]

  20. Nu även med taggar | webpal Says:

    […] Notera att jag valt att använda nofollow-attributet på mina taggar. Jag experimenterar en del med länkkraft på den här bloggen och har därför valt att så långt det är möjligt använda mig av nofollow-attribut på utgående länkar som egentligen inte är siterekommendationer. När jag länkar något i mina blogginlägg använder jag dock aldrig nofollow-attributet. Hur ser ni själva på detta, är det ok att använda nofollow på länkar till bloggar.se? Intressanta reflektioner kring detta på Webbsnack. […]

  21. Magnus Says:

    Tyvärr så ger inte bloggar.se varken trafik eller ordentliga länkar längre. Hela siter är avindexerad och allt nofollow:

    http://www.naknasanningen.com/2008/08/bojkotta-bloggarse.html

  22. Bloggar.se är inte längre lika bra för bloggar « Webbsnack Says:

    […] längre lika bra för bloggar 2008-08-19 — Webbsnack I juli 2007 skrev jag senast om Bloggar.se och nofollow-länkar. Vid den tidpunkten fick alla bloggar som taggade upp sina inlägg med länkar till Bloggar.se två […]

  23. WYSIWYG - snälla dofollow med notfollow « TANT RASCH Says:

    […] Nå, Spamfilter e skit såna här gånger upptäckte jag, bättre använda rel=nofollow. Eller gör tvär…(ett […]

  24. Google ser inte längre DNs Twingly-länkar « Webbsnack Says:

    […] Google och andra sökmotorer ser inte JavaScript länkar. Så även om en blogg länkar till DN, och det ser ut som om DN länkar tillbaks, så ser endast sökmotorerna bloggens länk. Länkkraften går därmed bara åt ett håll. Tidigare gick det åt båda hållen. […]

  25. Erika Says:

    Hej! Hur gör jag om jag vill ha en länk med i varje inlägg?! Har testat att skriva <a href="http://intressant.se/intressant&quot; i kodmallen men jag vet inte om det stämmer, och det verkar ju inte stämma, eftersom allt iinom profilen försvinner då.🙂 Snälla hjälp mig!

    MVH Erika

  26. Kristoffer Says:

    Jag behandlar för det mesta andra sajter som de behandlar mina. Använder de NoFollow så gör jag det. Jag kan dock göra undantag om jag uppskattar sajten i fråga extra mycket.

  27. Vad ska man använda bloggare till som e-handlare? « Nilsson E-Handel Says:

    […] Tyvärr fungerar det inte tvärtom. Dvs vi som bloggare får inte del av någon länkkraft eftersom de flesta tjänster använder sig av så kallade no-follow länkar, dvs sökmotorerna följer inte efter.  https://webbsnack.wordpress.com/2007/07/05/sa-hanterar-bloggarse-och-twingly-nofollow-lankar/ […]

  28. Profilkläder Says:

    Det är väl inget fel med att ge länkarna värde, skippa nofollow, så länge de är relevanta, eller?!


Kommentera

