Därför spammar Jajja

Jag har också blivit drabbad av spammare från Jajja.

I diskussionen som sker nu på mängder av bloggar och nyhetssajter i Sverge så länkas det ofta till Jajja. Dessa länkar har ett värde för Jajja. Kanske är det det som är syftet med hela deras spammande? Jag uppmanar därför alla som länkar till Jajja att använda nofollow-attributet på sina länkar. Så här ser en sådan länk ut:

<a href="http://www.jajja.se" rel="nofollow">

I ett tidigare inlägg har jag skrivit mer om vad nofollow innebär.

Varför spammar Jajja?

Nikke för på sin blogg en diskussion kring spamlänkarna. Han har en teori kring värdet av dessa spamlänkar:

”Jag tror inte att den eftersträvade effekten i första hand är sökmotorplaceringar, utan snarare att man är ute efter någon typ av klustring. De Jajja-domäner som länkades i kommentarspammet låg under toppdomänerna .com, .org och .net. Kanske ville man helt enkelt klustra ihop dessa sajter med den svenska bloggosfären och på så sätt övertyga sökmotorerna om deras svenskhet?”

Som bekant brukar kommentarer automatiskt få nofollow-attributet. Nikke skriver att både Google och Yahoo indexerar och listar länkar ändå. Detta stämmer dock inte med det som jag har läst:

Det finns ett flertal sökmotorer som stödjer nofollow-attributet. Exempel på detta är Yahoo, Google och MSN. Det intressanta är att de tolkar nofollow på olika sätt [via SearchEngineJournal]:

  • Google : Google följer inte länken och ger den därför inte heller något värde.
  • Yahoo : Följer och indexerar länken, men ger inte länken något värde.
  • Ask.com : Följer och indexerar länken. Länken har ett värde.
  • MSN : MSN följer inte länken och ger den därför inte heller något värde.

Som synes så är det bara Google och MSN som faktiskt respekterar nofollow-länken helt och hållet.
Jag kan se minst tre anledningar, förutom Nikkes teori, till att Jajja spammar:

  1. Nofollow-länkar får fortfarande genomslag i vissa sökmotorer
  2. Spamsidorna har säkert fått en hel del trafik vilket givetvis har ett värde, rent statistiskt
  3. Många bloggar länkar nu till Jajja, vilket även det har ett värde

Sedan är frågan om all negativ publicitet samt priset för att anlita länkspammare verkligen gör det till en plus-affär i slutändan. Låt oss inte hoppas det, för då kanske detta endast är början.

Det skall bli intressant att se hur Jajjas partners och kunder, bland annat Eniro, Sydsvenskan och Resumé, reagerar på Jajjas spammande. Och TS, som har godkänt Jajja.

Följ utvecklingen på Knuff.

Andra bloggar om: , , ,

7 svar to “Därför spammar Jajja”

  1. Nikke Says:

    Jag har hittat flera länkar med nofollow-attribut listade i Google Webmaster tools och är därför helt säker på att även Google följer och indexerar länken, men att de inte ger länken något värde i form av PageRank och TrustRank.

  2. Webbsnack Says:

    I så fall har SearchEngineJournal fel. Men kanske är det så att de sidor du kollat upp har vanliga länkar från andra sidor. Det skulle då förklara att de är indexerade. Bara en tanke.

  3. emerge | Internet i veckan Says:

    […] Som David mycket riktigt kommenterar så ska förstås sökmotoroptimeringsföretaget Jajja Communications nämnas. Att bli Jajjad är som många redan vet inte något positivt utan grundar sig i att Jajja spammar kommenteringsmöjligheterna hos en mängd svenska bloggar och länkar till sina egna länksidor (länkfarmar) för att försöka ge bättre sökträffar i sökmotorerna för bolagets egna kunder. Läs mer hos bland annat IDG, Vetenskapsnytt, Nikke Index och Webbsnack. […]

  4. Hans Says:

    Intressant att Nikke klagar på Jajja, av hans 10 000 inlänkar är minst 99 % enbart från bloggar. Ursäkta, spamlänkar. Snacka om att kasta sten i glashus! /Hasse

  5. zakk Says:

    ett sjukt smart sätt att få mer träffar åt företag, och dessutom tjäna pengar. Kanske anses omoraliskt men att förstöra lite för några bloggare är väl knappast något i jämförelse med till exempel företag som använder barn arbetare och liknande i asien.

    Kryp ut ur er själv

  6. Urban Lindstedt köper KTHs webbkatalog | Nätkoll.se | Nyhetsbloggen om nätets affärer Says:

    […] en del åt "sökmotoroptimerarna" Jajja. Ett företag som varit inblandat i ett otal minst sagt tvivelaktiga försök att lura Googles […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: