Problem med Twingly

Efter att IDG började använda Twingly så har även jag märkt av Twingly-effekten. Men jag har också upplevt lite problem med Twingly och tänkte stämma av med er andra bloggare om ni har liknande erfarenheter.

Det är framförallt två problem jag har haft med Twingly:

Twingly är långsamma. Det kan dröja mellan en och flera timmar mellan att jag pingar Twingly, tills dess att rubriken på det jag skrivit dyker upp på DN, SvD eller IDG. Nyheter är en färskvara, så det känns därför viktigt att bloggen kommer med medans nyheten fortfarande är ny.

Twingly missar inlägg. Ibland citerar jag DN, SvD eller IDG utan att min blogg dyker upp på någon av nämnda tidningar. Jag har känslan av att Twingly inte klarar av att man publicerar flera inlägg på samma gång. Twinglys system verkar fungera bäst om man skriver ett inlägg, pingar, väntar och sedan skriver ett nytt inlägg. Givetvis är det inte någon som bloggar på detta sätt, så jag hoppas verkligen att Twingly får detta att fungera bättre.

Om jag jämför Knuff med Twingly så tar det på Knuff ca 10-15 minuter innan bloggen dyker upp. Knuff upptäcker även om jag uppdaterar ett inlägg eller byter namn på bloggen. Och här är det inte några problem om man som bloggare skriver flera inlägg på följd.

Det vore intressant att höra om du som bloggare har upplevt samma problem som jag, eller har några andra erfarenheter av Twingly som du vill dela med dig av. Min förhoppning är att en diskussion kringa problemen leder till att det redan nu utmärkta Twingly blir ännu bättre.

Ps. Har ni förresten lagt märke till att Google Reader ibland är väldigt sega med att leverera nya inlägg, även om man pingar? Efter en snabb sökning på Knuff visar det sig att jag inte är den enda som upplever det som ett problem.

Andra bloggar om: , ,

Publicerat i Bloggar. 7 Comments »

7 svar to “Problem med Twingly”

  1. josephzohn Says:

    Jo exakt så är det, inte för att jag twinglar speciellt mycket, men det händer titt som tätt att inte händer något!!

    Upplever detsamma med Google Reader!!

  2. Martin Källström Says:

    Hej, tack för bra feedback!

    Vi jobbar hårt på att göra systemet effektivare, en länk till IDG som använder nya widgeten ska komma in nästan med en gång om det inte blivit något fel. Vi har klockat det till runt 18 sekunder i bästa fall.

    Angående att publicera flera inlägg samtidigt, givetvis ska det fungera. Om det händer att ditt inlägg inte kommer in, trots att du väntat ett tag, slå en pling till fel@twingly.se så tittar vi på vad problemet är. Du kan också prova att pinga permalinken på twingly.se. Ibland beror det något vi gjort, ibland på högre makter. Twingly blir bättre för alla om vi får reda på att det är fel någonstans!

    Mvh,
    Martin Källström

  3. Webbsnack Says:

    Konstigt. Jag vet att det borde gå snabbare hos IDG, men trots det brukar det dröja väldigt länge. Eftersom ni använder er av JavaScript skulle det kanske kunna vara så att filen med JavaScriptet cachas i webbläsaren?

    Att pinga med permalänken är ett bra tips. Jag visste inte att det fungerade. Nästa gång det strular får ni mejl!

  4. Blogge Bloggelito Says:

    Twingly Recon dyker upp max två sekunder efter ping i normala fall. Ibland kan det ta någon minut. Och ibland är boten död (typiskt på helger).

    Däremot kan det ta olika lång tid innan inlägget dyker upp i blaskorna, ibland några minuter, ibland någon timme; jag antar att de kör på fasta intervall.

    Fast nu tror jag att jag är svartlistad av både DN och SvD. Jag har svurit i kyrkan, tagit mig alltför stora friheter, varit alltför frispråkig, alltför grafisk och avvikit alltför mycket från Svensk Linje. Gärna fri debatt, men inte för fri!

  5. Webbsnack Says:

    Din blogg är provocerande för många, men jag ser ingen anledning till att du blivit censurerad. Om du ger mig lite mer info så kanske jag kan undersöka.

    Kan du ge något exempel på när du länkat till DN/SvD/IDG och blivit censurerad? Har motsvarande censurering inträffat med Knuff?

  6. Blogge Bloggelito Says:

    Jag länkar till http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=669183 från http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/07/11/Stigma/

    Vidare länkar jag till http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=670268 från http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/07/13/Otillatna+internetadresser/

    Båda gångerna utan resultat.

    Se även http://sensuellqkonsult.wordpress.com/2007/07/08/hur-man-motarbetar-en-sexsaljares-rost-i-debatten/

    Knuff har censurerat manuellt vid en del tillfällen, bland annat http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/07/08/Analys+av+barnporren+pa+Pirate+Bay/ (enligt Knuff finns ingen som länkar till den artikeln, men det är ett tjugotal).

    Det är för övrigt efter den artikeln som problemen börjat.

    Men det kan också vara ett rent Twingly-problem; när jag skrev mitt senaste inlägg kom Recon-boten fyra gånger på raken inom fem minuter.

  7. Jimi Wikman Says:

    För mig går det nästan på en gång, men då lägger jag inte upp mer än max ett inlägg åt gången och sällan fler än 2-3 per dag.

    Tråkigt att höra att du hamnat i trubbel Blogge, hoppas att det löser sig snart.


Kommentera

