Gmail 2 – segt som sirap?

gmail-sirap.gif

En artikel i IDG uppmärksammade mig om att den nya versionen av Gmail fått en hel del kritik av användarna.

Själv har jag använt den nya versionen av Gmail, av vissa kallad Gmail 2, i drygt en vecka. Den största fördelen med den nya versionen är att mejl visas snabbare när man klickar på dem. Det finns en hel del andra nyheter också, som exempelvis en helt ny kontakthanterare. Men den påverkar mig inte så mycket, eftersom jag inte använder den så ofta.

Kritikerna säger är att det nya gränssnittet är väldigt långsamt, med bland annat väntetider på flera minuter efter att man loggat in. Andra kritiker säger att deras webbläsare kraschar eller fryser, särskilt med Firefox. Några sådana problem har inte jag haft.

Det enda jag irriterar mig på i den nya versionen är att varje gång jag tar bort ett mejl, för att sedan försöka stänga ner fönstret så får jag genast ett felmeddelande i en popup från Gmail. ”Går du bort från Gmail kan du förlora dina senaste ändringar”. Detta händer mig väldigt ofta. Kan detta vara Googles nya knep för att få behålla besökare på sajten?

Ett problem för dem som inte vill använda den nya versionen av Gmail är att det är svårt att växla tillbaks till den gamla versionen. Detta måste man nämligen göra varje gång man loggar in. Det går alltså inte att ändra en inställning för att automatiskt logga in i det gamla Gmail.

För övrigt fungerar CustomizeGoogle med Gmail 2. Jag använder CustomizeGoogle för att dölja skräpposträknaren (den är bara irriterande) och för att ta bort reklamen (minst lika irriterande).

Läs mer om kritiken mot nya Gmail hos PC World. Jag kan även tipsa om Lifehackers artikel om hur man använder IMAP och Gmail för att läsa sin mejl i en e-postklient. Det går alltid riktigt snabbt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,