Vem länkar till din blogg?

Johan Larsson, skaparen av bloggportalen Knuff, har gjort en ny fiffig funktion som gör att man kan få en lista över de bloggar som länkat till ens egen blogg. Listan kommer i RSS-format, vilket gör att det lätt går att prenumerera på den med en flödesläsare, som exempelvis Google Reader. Fördelen är att man på detta sätt kan hitta nya inkommande länkar.

Själv har jag lagt till RSS-flödet i WordPress RSS-plugin, och listan över bloggar som länkar till webbsnack.wordpress.com hamnar nu i högra kolumnen. Så här ser det ut:

lankar.jpg

Tycker du att detta låter bekant? Det är nog för att listorna påminner en del om Twinglys listor, med skillnaden att det är helt gratis. I Twingly-listorna sorteras dock bloggarna efter popularitet, medans Johans RSS-flöden sorteras i datumordning.

En tredje tjänst, som också är gratis, är Referer.org. Den påminner också om Twingly och Johans listor. Här kan bland annat sortera listorna som du vill (efter popularitet eller i datumordning). RSS-flöden är också en möjlighet. Dessvärre fungerar Referer.org inte på WordPress.com bloggar, eftersom WordPress inte tillåter JavaScript. Jag har tidigare uppmärksammat den svenska bloggen Mortfiles som använder sig av Referer.org. Mortfiles lista ligger längst nere i vänstra kolumnen.

En fjärde tjänst som visar inkommande länkar är bloggtjänsten Blogger. I Blogger går det att ställa in så att man automatiskt får en lista över alla som länkar till ens blogg. Blogger kallar detta för ”Links to this post”. Enkelt och smidigt. Ett exempel på hur dessa länkar ser ut kan du se hos exempelvis Henrik Torstenssons blogg. Så vitt jag vet har inte Blogger några RSS-flöden över dessa listor. Det går heller inte att sortera listorna på olika sätt, allt sker med automatik.

En sak att tänka på när man använder sig av sådana här automatgenererade listor är risken för missbruk. Nuförtiden verkar folk göra vad som helst för att få länkar, och det är helt klart möjligt att de som använder sig av listor över inkommande länkar får en hel del skräplänkar i listorna. Använder man, som jag, Johans RSS-flöde tillsammans med WordPress plugin så bör man vara medveten om att länkarna i listan är av sådan karaktär att de följs och värderas av sökmotorerna. Listorna som Twingly, Referer.org och Blogger skapar följs inte av sökmotorerna. Men låt oss hoppas att Johans listor inte missbrukas för den sakens skull.

Det vore kul om även Twingly släpper iväg sin data gratis. Via ett API eller kanske som RSS-flöden. Det vore kul att kunna göra en jämförelse för att se hur bra de olika tjänsterna är på att hitta nya länkar. Det skall också bli intressant att se om det finns några andra användningsområden för Johans listor. Johan själv tipsar om mashups och om att man skall använda sin fantasi för att komma på nya användningsområden. Johan säger även

”Förhoppningen är att det här (som många av de andra knuff.se-widgets som betatestas på olika bloggar) ska öka på länkandet mellan bloggar samt förbättra diskussionerna. Vi får se hur det går. I framtiden kanske jag öppnar upp fler av de roliga funktionerna i API:t som inte har någon som helst motsvarighet i bloggosfären.”

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

6 svar to “Vem länkar till din blogg?”

  1. Tim Says:

    Min förra kommentar verkar ha modererats bort.

    Det är trevligt att ni skippar nofollow på de länkarna.

  2. Martin Källström Says:

    Hej, ett öppet Twingly-API kommer definitivt framöver.

    Mvh Martin

  3. Anders_S Says:

    Till wordpress-bloggar finns också en plugin som möjliggör att visa alla länkar som Technorati listar till bloggen. Jag använder den för att visa vilka länkar det finns till specifika inlägg.

  4. enkla z Says:

    Johan Larsson skrev sitt inlägg (där han inte ens nämnde mig), morgonen efter att han sett min egen lösning på twingly-problemet, ”Hitlänkat från andras bloggar” i min marginal. http://enklabloggen.blogspot.com/2007/11/current-situation-regarding-knuffing.html
    Hrmpf…
    Ok, min lösning funkar nog endast för blogspot, och jag har bara letat på google och tänkt och klippt och klistrat, men ändå, förslaget till rss-ruta var mitt, samt även min egen lösning….
    Som tur var fick jag lite erkännande per mail från Johan, bra,🙂 http://enklabloggen.blogspot.com/2007/11/hrmpfjag-blev-till-slut-lite-erknd-av.html

    för annars hade jag känt mig lite…eh… förbigången…..
    Obs. Min lösning är inte en av de oseriösa som han skriver om i inlägget.

  5. enkla z Says:

    …ursäkta igen, Calle: Enligt Google blog search har jag 24 länkar från andra bloggar, men enligt Technorati blog reactions blir det 115. Jag tror att Google får trixa lite till😉


Kommentera

