Orättvisa länkar från dagstidningarna skapar Twingly-paradox

Bloggen Uppkopplat har uppmärksammat att bloggarna har förlorat sina positioner i sökresultaten. Det är de stora dagstidningarna som återfått sina tidigare resultat och ”petat ner bloggposter långt ner i resultatet”.

Nikke Lindqvist konstaterar att Uppkopplats observation är korrekt. Både Nikke och bloggen Beta Alfa kopplar förändringarna i sökresultatet till tjänsten Twingly, och Beta Alfa skapar även begreppet Twingly-paradox.

”Ju mer bloggarna länkar till gammelmedia — desto mindre betydelsefull blir bloggosfären i sökmotorn Google. Det som skulle vara bra för bloggarna blir till en försämring.”

Så ser verkligheten ut idag. Men anledningen är inte bara att många bloggar länkar till de stora dagstidningarna. Länkarna som kommer från de stora dagstidningarna tillbaka till bloggarna är nämligen inte sökmotorvänliga. Länkarna ser ut som, och beter sig som vanliga länkar, men undersöker man dem närmare så ser man att de är skapade av JavaScript eller använder sig av nofollow-attributet. Google och andra sökmotorer ”ser” därför inte att det finns länkar till bloggarna.

Jag tror att Twingly-paradoxen blir så tydlig i sökresultaten av just av denna anledning. Ingen av Twinglysajterna, bortsett fån DN.se, ger sökmotorvänliga länkar tillbaks till bloggarna. Eftersom det ur sökmotorernas perspektiv endast finns länkar från bloggarna till dagstidningarna, och inte några länkar från dagstidningarna till bloggarna, så är det inte så konstigt att dagstidningarna hamnar så mycket högre i sökresultaten.

Att dagstidningarna inte ger sökmotorvänliga länkar till bloggarna kan man ha olika åsikter om. En fördel kan exempelvis vara att det motverkar skräpbloggar som endast är ute efter länk-juice till sina SEO-sajter. Men, jag misstänker att de flesta bloggare tycker att det är orättvist att man ger en riktig länk till dagstidningarna, men inte får en riktig, sökmotorvänlig, länk tillbaks.

Om man tycker att länkarna från dagstidningarna är orättvisa och vill göra någonting åt saken så har man egentligen två val. Antingen så kan man sluta att länka till dagstidningar som inte ger några bra länkar tillbaks. Eller, så kan man välja att länka med samma typ av länkar som man får. Det senare alternativet innebär alltså att man kan välja att länka med länkar som inte sökmotorerna följer.

Precis som med dagstidningarnas länkar så kommer dina länkar att bete sig som, och se ut som, helt vanliga länkar. Den enda skillnaden är alltså att sökmotorerna inte följer dem. Att skapa länkarna är enkelt. Lägg bara till attributet rel=”nofollow” på länken och sedan är du klar.

Så här ser en vanlig, sökmotorvänlig, länk ut:

<a href=”http://www.domän.se/adress.html”>länk</a&gt;

Så här ser länken ut efter att du ändrat i den:

<a href=”http://www.domän.se/adress.html&#8221; rel=”nofollow”>länk</a>

Kom ihåg: länkar till DN.se, SvD, IDG och andra Twingly-sajter ger alltid en länk tillbaks, oavsett om om du använder rel=”nofollow” eller ej.

Om många börjar att länka på detta sätt kan Twingly-paradoxen undvikas och bloggarna kan återfå sina höga positioner i sökresultaten. Det kan förhoppningsvis även få dagstidningarna att ändra sitt sätt att länka.

Nu när konsekvenserna av de orättvisa länkarna från dagstidningarna blir så tydliga – kommer du som bloggar att ändra ditt sätt att länka?

DN.se är den enda Twinglysajten som ger riktiga, sökmotorvänliga, länkar tillbaks. Kommer detta att påverka ditt val av den/dem dagstidningar som du länkar till?

Relaterat lästips: Så hanterar Bloggar.se och Twingly nofollow-länkar

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

9 svar to “Orättvisa länkar från dagstidningarna skapar Twingly-paradox”

  1. kulturbloggen Says:

    Jag tror inte alls att Twinglyfunktionen är anledningen till det som hänt inom Googles förändrade ranking. Google är ute efter de sajter som skapats med den uttalade ambitionen att tjäna pengar på Googleannonser genom att vara så innehållslösa att besökarna snabbt klickar sig vidare (just på en annons) och med innehåll anpassat efter sökmotorer för att hittas.
    Jag tror att de bloggar som har innehåll snart kommer att återhämta sin ranking.

  2. Nikke Lindqvist Says:

    Jag håller inte med RS från Kulturbloggen och fortsätter med en druckens envishet att hävda att Google gillar bloggar.

    DN.se är mycket riktigt den enda av de stora tidningarna som länkar tillbaka på ett juste sätt. Det ska de ha cred för. De kommer även fortsättningsvis få äkta länkar från mig, medan de övriga får nofollow-länkar.

  3. Anton Says:

    Tror dock inte man riktigt kan se det så. Dels så är det så att sökresultaten börjar få en något klarare bild av verkligheten, där de mest relevanta resultaten faktiskt börjar genereras av Google. Samtidigt är det en naturlig utveckling. Bloggarna har länge levt på att de från början hade en välanpassad sökbarhetsstruktur som de var ganska ensamma om. Varken tidningar eller andra sajter hade lika välanpassade strukturer förrän nu och det i kombination med att bloggosfären länkade extremt mycket till varandra tidigare gjorde att bloggarna var otroligt starka.

    Google nedvärderar inte bloggar gentemot tidigare, det är jag nästan säker på. Däremot har de börjat nedvärdera korslänkning och ”nätverk” som länkar till varandra på helt nya sätt nu. Det gör sitt.

    Okej, Twingly gör också sitt förstås. Tycker dock inte man ska nedvärdera det sätt som tidningarna länkar tillbaka till bloggar på. Dels är det en teknisk fördel och dels är det betydligt mer skalbart för framtiden. För alla parter.

    Bloggar rankar otroligt bra fortfarande men i nischen politik t.ex. har de fått en större konkurrens i sökresultaten mot tidningarna det senaste året. På gott och ont.

  4. Svensson » Blog Archive » Positiv sammanflätning Says:

    […] Bloggat: Nikke Index, Beta Alfa1, Beta Alfa2, Uppkopplat, Webbsnack Andra bloggar om: Blogga, Bloggar, Gammelmedia, Google Page Rank, Google, Länka, Länkar, […]

  5. Webbsnack Says:

    @Anton: Visst kan det ha en viss betydelse att tidningarna har gjort om sina sökbarhetsstrukturer, om så nu är fallet. Men sökmotorer, och särskilt Google, har alltid använt och sett en länk som en röst på en viss sida. Det är Googles verklighet – och det är den verklighet som är relevant i diskussionen. Håller du inte med?

    Jag menar: Om 10 bloggar länkar till en artikel på SvD så är det väl inte så konstigt att artikeln rankar högre i sökresultatet? Oavsett sökbarhetsstruktur.

    Vad gäller ”tekniskt bättre” och mer ”skalbara lösningar” så är jag inte riktigt med på ditt resonemang. Bör man sig som bloggare ta hänsyn till detta? Är inte DN.se ett bevis på att det teknikska går att lösa?

  6. Pelle Sten Says:

    Grundtanken i inlägget vilar på den outtalade förutsättning att bloggar bara har nedvärderats i förhållande till gamla nyhetsmedier i svenska Google, alltså det geografiska område där Twingly har blivit stort. Men är det så? Hur ser det ut när man söker på amerikanska Google till exempel? Även där har gamla nyhetsmedier fått en högre status i förhållande till bloggar, vad jag kan se.

  7. Beta Alfa » Twingly-paradoxen och en sfär i förändring Says:

    […] tankar bland detta inläggs kommentarer. Snabblänkar till mer läsning: Brainjam, Nikke Index och Webbsnack. Missa inte heller kommentarerna […]

  8. Webmastern.se din guide till större inkomster på nätet Says:

    […] Websnack har skrivit en intressant artikel om fenomenet och djuplodar frågeställningen mer än vad jag gör här, så om du vill läsa mer använd följande länk: Orättvisa länkar från dagstidningarna skapar Twingly-paradox. […]

  9. Sökmotoroptimering och bloggar « Fyra nyanser av brunt Says:

    […] webbsidor, så enkelt är det. Google har alltid gillat bloggar och gör det fortfarande (jodå webbsnack, beta och nikke). Av ett par klara […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: