Google Reader och nya Gmail – nu på svenska!

I november 2007 uppdaterade Google tjänsten Gmail. Nyheterna var bland annat att man kan färgkoda taggar och chatta i grupper. Hela hanteringen av kontakter är omgjord i nya Gmail, eller Gmail 2 – som vissa kallar uppdateringen (läs mer om nyheterna här).

En annan av nyheterna är att många av Googles webbtjänster nu delar på kod. Och bland annat hittar du kontakthanteringen i både Gmail, Google Groups och Google Page Creator.

Gmail 2 har tidigare endast varit tillgänglig för dem som valt engelska. Men nu meddelar Google att dem, från och med idag, kommer att lansera Gmail på svenska (och på 36 andra språk). Min Gmail har ännu inte uppdaterats, men det kommer nog inom kort.

Jag har använt Gmail 2 sedan i november. Förutom att Gmail känns lite segare så är intrycket överlag positivt. Men själv använder jag fortfarande Thunderbird för att läsa min e-post när jag sitter vid min stationära dator. Och när jag är på språng läser jag min Google-mail på min iPhone. Eftersom Gmail numera stöder IMAP kan jag alltid nå all min mejl var jag än är.

Jag upptäckte precis att nu även Google Reader finns på svenska. Sist jag kontrollerade detta så fanns Google Reader endast på engelska. Min gissning är att denna uppdatering har med Gmail-uppdateringen att göra. Men eftersom Google ännu inte sagt någonting om Google Reader så vet jag inte med säkerhet. Men det är goda nyheter.

Här är en skärmdump:

google-reader-svenska.jpg

Google Reader är den RSS-läsare som jag själv använder. Nu när Google Reader finns på svenska, har sökruta och stödjer iPhone, så känns den faktiskt komplett. Nej förresten, jag saknar fortfarande en sak – möjligheten att filtrera flöden – precis som man kan göra i Gmail.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

4 svar to “Google Reader och nya Gmail – nu på svenska!”

  1. Olle Ahnve Says:

    GR saknar även stöd för lösenordsskyddade feeder. Helt värdelöst…

  2. Webbsnack Says:

    Helt värdelöst är det väl inte. Men jag förstår vad du menar. Själv följer jag inte några lösenordsskyddade feeder, så jag har inte det problemet.

    Förresten kom jag på en sak till som jag saknar. Jag skulle önska att Google Reader var lite snabbare på att uppdatera mina flöden. Ofta kan det dröja flera timmar innan nyheten/inläggen dyker upp…

  3. Ilias Bennani Says:

    Jag använder NetVibes.com istället för Google Reader. Snabb och stödjer dessutom strömmande podcasts, dvs varje podcast får en playknapp så man kan lyssna, eller ladda ner filen om man så önskar.
    http://www.netvibes.com

  4. Wilgot Fritzon Says:

    Hjälp! Jag har skaffat mig google konto och en gmail adress. Får in mejlen i mobilen.
    Men hur gör jag för att också få in dem på min stationära dator där jag har mejl via Glocalnet adress ??
    Kan inte hitta detta nån stans.


Kommentera

