Firefox 3 blir tio gånger snabbare än IE7

snabb-firefox.jpg

Bloggen CyberNet har lyckats ta reda på att Firefox 3 kommer att få en del förbättringar när det gäller hur snabbt JavaScript exekveras i webbläsaren. Tester som samma blogg gjort visar följande resultat:

  1. Firefox 3 Nightly (PGO Optimized): 7263.8ms
  2. Firefox 3 Nightly (02/25/2008 build): 8219.4ms
  3. Opera 9.5.9807 Beta: 10824.0ms
  4. Firefox 3 Beta 3: 16080.6ms
  5. Safari 3.0.4 Beta: 18012.6ms
  6. Firefox 2.0.0.12: 29376.4ms
  7. Internet Explorer 7: 72375.0ms

Jämfört med IE7 så exekverar den optimerade versionen av Firefox 3 nästan 10 gånger snabbare! Detaljer om testerna hittar du här.

Firefox 3 Beta 4 kommer att lanseras inom några veckor. Förmodligen kommer de nya ändringarna vad gäller JavaScript att vara införlivade i webbläsaren då.

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 svar to “Firefox 3 blir tio gånger snabbare än IE7”

  1. oskar Says:

    Är det ett problem att java script exekveras sakta? Dvs spelar detta så stor roll eg? Personligen har jag mest problem med flash, men det är väl adobes fel som gjort en så kass portning till mac …

  2. Webbsnack Says:

    I och med att webbläsarna har utvecklats så har även webbplatserna utvecklats. Numera används JavaScript på alla stora webbplatser. Det är själva basen för web 2.0 och Ajax. Detta är en uppåtgående trend. Så allting som kan stödja denna trend är positivt. Snabbare exekveringstid ger snabbare responstider för dig.

  3. Mia Says:

    Jag blockerar nästan alltid så myckjet Java jag kan. Men skitkul med ett nytt Firefox, det var på tiden.

  4. Zitzo Says:

    Testade Firefox 3 Beta 3 för ett tag sen och störde mig lite på en sak. Det funkade inte alltid att klicka på vissa länkar. Exempelvis länkar i nfo-filer fungerade inte, ej heller länkar skickade från kontakter på msn. Nån enstaka gång fungerade det bara.
    I övrigt var jag nöjd.

    Nån som vet vad detta kan bero på?

  5. Bengt Says:

    Det är en del problem i FF3 Beta. Jag har dock märkt vilka otroligt bra förbättringar och inte minst snabbheten. Det är enormt mycket smidigare också.

    Funktioner som smart bookmarks och fri sök på webbadresser mm gör FF3 till en vinnare. Det ska bli spännande och se om IE8 kommer kunna tävla med den. Båda kommer klara Acid2 testen för css…

  6. Jimmy Says:

    Jag är också imponerad av snabbheten och finesserna med FireFox 3, men jag kan inte se klipp på Youtube?? De hänger sig efter 2 sekunder! ALLA klipp!
    Vad kan jag göra?


Kommentera

