Bloggspam i procent

spam.jpg

Matt Mullenweg, grundaren av WordPress, uppskattar att 80% av alla bloggar är splogs (spam blogs) och att ca 30% av alla Wordress.com bloggar är splogs.

Technorati indexerar 112,8 miljoner bloggar. Om Matts uppskattning stämmer skulle det innebära att det finns över 90 miljoner splogs(!).

Men, det finns andra som säger att andelen bloggspam är ännu högre. Spinn3r är ett sajt som indexerar bloggar. Enligt deras statistik, som bygger på över 720 000 pingar per timme, så är 93 procent av alla dessa pingar från spam bloggar(!)

De flesta spammare använder Googles bloggverktyg, Blogger.com!

I jämförelse med skräppost i mejlen ligger sploggarna fortfarande i lä. Enligt Anti-spam företaget Commtouch är nu 96% av all e-post spam.

Det skulle vara intressant om Twingly eller Knuff kunde dela med sig av sin statistik. Jag tror inte att vi i Sverige sploggar lika mycket som amerikanarna – men splogs är helt klart ett problem även i här.

Andra bloggar om: , , , , , ,

3 svar to “Bloggspam i procent”

  1. jonas02 Says:

    När jag gjorde bloggsökmotorn BlogGoat.com så gjorde jag några algoritmer för att plocka bort en hel del bloggar, och ja de flesta låg hos Blogger. Antalet spambloggar på svenska som jag identifierat är nog under 50 stycken.

  2. Webbsnack Says:

    Rent spontant så låter 50 väldigt lågt. Min gissning är att det har dykt upp ännu fler i och med Twinglys bakåtlänkfunktion.

  3. Tommy Says:

    Håller med Webbsnack, jag har snubblat över en jäkla massa svenska spambloggar. Trist.


Kommentera

