Filtrera dina flöden och spara tid

Prenumererar du på många flöden? För många? Det enda sättet att få ner antalet inlägg är att sluta prenumerera på flöden som skriver om saker som du inte är intresserad av. Ett bättre alternativ hade varit att lägga in ett filter på just dessa flöden. Tyvärr stödjs detta ännu inte av Google Reader, men finns förhoppningsvis på deras TODO-lista.

I väntan på Google Readers filterfunktion så finns det faktiskt flera lösningar på problemet, som fungerar redan idag.

Det finns ett nytt Greasemonkey-script (fungerar endast på Firefox) som heter Google Reader Filter. Med detta script får du två rutor som du kan fylla i med ord. I den ena rutan matar du in ord som skall exkluderas och i den andra matar du in ord som skall markeras. Inlägg som innehåller exkluderade ord får en grå bakgrund, och inlägg som innehåller ord som skall markeras får en limegrön bakgrund. På så sätt blir det lättare för läsaren att avgöra innehållet utan att behöva läsa texten.

Greasemonkey-scriptet är enkelt att använda, men filtrerar egentligen inte bort någonting. Vill du ha ett riktigt filter så är Yahoo Pipes en bättre lösning. Yahoo Pipes kan vara ganska krångligt att komma igång med. Som tur är finns det redan en färdig Pipe som filtrerar flöden, Feed Filter.

Med Feed Filter matar du in flödets RSS-adress, ord som måste finnas med i inlägg och/eller ord som inte får finnas med. När du är färdig lägger du bara till flödet i din RSS-läsare. Lätt som en plätt.

Ett tredje alternativ för att filtrera flöden är att använda tjänsten Feed Rinse. Tjänsten, som numera är helt gratis, låter dig filtrera flöden på innehåll, rubriker, författare eller kategorier. Här finns lite skärmdumpar från tjänsten. Washington Post har gjort en läsvärd recension av Feed Rinse.

Sist, men inte minst, vill jag påminna om att det finns flera användningsområden för flöden än att stoppa dem i RSS-läsaren. Ta Johans Knuff-flöden som exempel. Så länge du följer Johans riktlinjer kan du filtrera även dessa flöden. Exempelvis kan du länka tillbaks till andra bloggar utom vissa.

Känner du till något mer sätt att filtrera flöden? Skriv då en kommentar!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar to “Filtrera dina flöden och spara tid”

  1. frisim-Clas Says:

    Det känns alltid fel att dra fram min egen webbtjänst när jag kommenterar andras bloggar, men jag gör det för att det passar så bra. Min Nyhetsfilter.com hjälper dig att skapa ”en” feed med att som du är intresserad av. Tanken med Nyhetsfilter.com är att alla källor som du skulle kunna vara intresserad av (t.ex. Webbsnack) redan finns bland källorna som du filtrerar ut från.

    Anledningen till att jag hittade hit var t.ex. att jag har skapat mig en feed som innehåller ”allt” som skrivs om [Google], bland bloggar, nyheter och pressmeddelanden. Eftsom du nämner just Google i ditt blogginlägg så kommer det upp på min iGoogle-sida och tycker jag det ser intressant ut så klickar jag mig fram till bloggen, som i detta fall. Naturligtvis går feeds som skapas med Nyhetsfilter.com att ”rensa” fler gång genom t.ex Yahoo Pipes om man vill det.

    Nyhetsfilter.com är ett hobbyprojekt och jag tar gärna emot kommentarer på dess funktionalitet🙂

  2. Webbsnack Says:

    Tack för tipset! Som jag förstår din tjänst så fungerar den ungefär som Bloggar.se. Man bevakar allt som innehåller en eller flera nyckelord. Det är väldigt bra för mediabevakning. Själv är jag mer ute efter att kunna filtrera ett visst flöde, för att vaska fram relevanta inlägg. Men det kanske är någonting som nyhetsfilter.com kan lösa?

  3. frisim-Clas Says:

    Ja, det går att söka/filtrera på bara en källa eller URL också om man vill, men precis som du påpekar så är det inte det som den är tänkt för i första hand.

    En feed med (några gamla och) kommande inlägg från alla bloggar som har ”webbsnack” som ord i domänen (bara denna?) och som innehåller ordet Google kan skapas genom:
    http://www.nyhetsfilter.com/?q=url%3Awebbsnack+google

    Min grundtanke är att man inte ”vill” begränsa sig till en (eller få) källor, utan att begränsningen bör vara helt baserat på sökord. Tanken är att det är ointressant vem som har skrivit något, bara det handlar om något intressant.


Kommentera

