IKEA satsar på användargenererat innehåll

På adressen tv.ikea.se lanserar idag IKEA en helt ny sajt med användargenererat innehåll. Tanken är att kunderna själva, genom fotografier och filmer, skall visa upp smarta inredningstips.

Som besökare kan man välja filmer utifrån kategorier eller taggar alternativt sortera på nyheter eller popularitet.

Jag undrar om IKEA låtit sig inspireas av den populära bloggen IKEA-hacker. Där publiceras regelbundet smarta IKEA-ideéer. Inte sällan handlar det dock att göra om en IKEA-produkt till någonting annat.

I vilket fall tror jag att IKEAs nya sajt kommer att bli väldigt populär. Pricken över i:et skulle dock vara om IKEA kopplar sin nya sajt till till bloggosfären (via exempelvis Twingly).

Uppdaterat: Här är mitt eget bidrag till IKEAs nya sajt.

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 svar to “IKEA satsar på användargenererat innehåll”

  1. John Ankarström Says:

    Kul att användarna får komma med tips etc. Men jag fattade inte subdomänen, tv.ikea.se… TV?!

  2. Beta Alfa » Blog Archive » Ikea öppnar inredningscommunity Says:

    […] tips som cirkulerar kring Ikeas sortiment och smarta inredningslösningar i allmänhet. Precis som Webbsnack skriver är det svårt att inte dra paralleller till bloggen Ikea […]

  3. ak Says:

    Trevligt initiativ, men för lite innehåll. Jag håller mig nog till favoriten http://www.styleroom.se.

  4. jonas02 Says:

    Grattis till JayCut som står för tekniken. (enligt http://webbsverige.wordpress.com/2008/08/14/ikeasetv-ikea/)


Kommentera

