Bloggar.se är inte längre lika bra för bloggar

I juli 2007 skrev jag senast om Bloggar.se och nofollow-länkar. Vid den tidpunkten fick alla bloggar som taggade upp sina inlägg med länkar till Bloggar.se två saker tillbaks. Dels fick man länkar tillbaks från Bloggar.se och dels fick man besökare.

Nu har Magnus på NaknaSanningen.se upptäckt en del förändringar i tjänsten Bloggar.se. Det visar sig att Johan Larsson, som äger Bloggar.se, börjat använda nofollow-länkar till alla deltagande bloggar. Det innebär alltså att man, trots att man ger fina länkar till Bloggar.se, inte längre får några fina länkar tillbaks. Orsaken till förändringarna är okänd, då Johan själv inte gått ut och berättat om förändringarna.

Magnus noterar dessutom att Bloggar.se fallit bort ur Googles index. Även där är orsaken oklar. Vad jag vet brukar Google endast straffa sajter som på något sätt brutit mot Googles regler. Exakt vilken regel som Bloggar.se har brutit mot vet jag inte. Men som bloggägare kan det vara läge att dra öronen åt sig och sluta länka till Bloggar.se. Det kan eventuellt straffa sig att länka till en sida som Google inte gillar. Det kan dessutom vara läge att gå igenom gamla inlägg och ändra på länkarna så att de inte längre pekar till Bloggar.se.

Och som andra bloggar påpekar. I och med att Bloggar.se inte längre finns med i Googles index, så slussar Bloggar.se inte längre lika många besökare till bloggarna.

Bloggar.se är därmed inte längre är så bra för bloggar. Tvärtom kan det nu vara skadligt att använda sig av tjänsten. Av denna anledning uppmanar nu bland annat bloggen NaknaSanningen till bojkott. Magnus skriver

Det enda rimliga är att antingen inte länka till bloggar.se alls eller att sätta nofollow på länkarna, detta för att förindra att Google tycker att du håller på och länkar till olämpligehter och av den anledningen ger dig ett straff. Det är inte alls säkert att det kan hända men varför chansa när du ändå inte får något tillbaka.

Jag håller alltså med om att det kan vara läge att fundera på hur länkarna från ens blogg skall se ut. Men, det skadar nog inte heller att vänta några dagar så att Johan på Bloggar.se själv kan uttala sig om förändringarna. Själv anser jag att den viktigaste frågan är varför Johan gjort förändringarna utan att berätta om dem.

Är det föresten någon som känner till om det finns någon motsvarighet till Bloggar.se i Sverige?

Läs mer:

Om du inte vet hur nofollow-länkar fungerar kan jag även rekommendera Googles informativa sida Vad är nofollow och varför skapades det?.

Andra nofollow-länkar till bloggar om: bloggar, bloggosfären, nofollow, länkar, seo

21 svar to “Bloggar.se är inte längre lika bra för bloggar”

  1. John Ankarström Says:

    Nu finns Bloggar.se med i Googles index..😉

    Ändrar det nåt?

  2. Webbsnack Says:

    Vad jag kan se är fortfarande Bloggar.se straffad i Googles index. Prova själv genom att göra följande sökning: site:bloggar.se. När jag gör sökningen får jag endast upp tre sidor. Tidigare kom det upp tusentals…

  3. Bloggar.se börjar med nofollow - Softtype Says:

    […] läsning: Webmastern, Nakna sanningen, Jonny, THD Här har du även andra bloggares åsikter om […]

  4. svartling Says:

    Kan straffet kanske bero på att Google tycker att bloggar.se är för likt deras blogger.com?

    Vem vet.
    Har aldrig använt mig av bloggar.se ändå.

  5. Webbsnack Says:

    Det tvivlar jag på. Blogger.com och Bloggar.se är två helt olika typer av tjänster. För att bli utkastad ur indexet måste man bryta mot någon av Googles regler.

  6. svartling Says:

    Ja vet att det är olika tjänster. Jag menar att domänerna är lika.

  7. Webbsnack Says:

    Jaha. Nej – jag tror inte det. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att man kan bli straffad för att man har en domän som liknar en annan domän.

  8. Mickey J Barczyk Says:

    Kan det inte vara så att Johan själv blockerat Google?😉

  9. Webbsnack Says:

    Så kan det naturligvis vara. Det har jag inte tänkt på. Men med tanke på hur mycket han arbetar med sökmotoroptimering så vore det väldigt konstigt. Och varför sätter han då nofollow på alla länkar?

    Jag hoppas att Johan kan ge oss klarhet i anledningen.

  10. jonas02 Says:

    Det går att länka till ord.bloggz.se

  11. Mickey J Barczyk Says:

    @Webbsnack, Johan är inte den som är den. Han svarar på mail så varför inte maila honom och fråga hur det står till innan man publicerar ett sådant inlägg som du gjort. Det är lite taskigt tycker jag.

  12. Webbsnack Says:

    Jag beundrar och har respekt för Johan. Han har tillfört mycket till den svenska bloggosfären. Det är därför som jag säger i min bloggpost – ”det skadar nog inte heller att vänta några dagar så att Johan på Bloggar.se själv kan uttala sig om förändringarna”.

    Men, Johans senaste tilltag förvånar mig (och tydligen många andra), då han brukar vara tydlig med att kommunicera förändringar av denna karaktär.

    Personligen tycker jag att den här diskussionen kan föras publikt, och dessutom vet jag att andra redan har mejlat och frågat Johan. Han får själv välja om han vill svara, och vilket medium som han anser vara passande. Jag skulle dock inte bli förvånad om han väljer att svara med ett inlägg i sin egen blogg.

    Du får gärna förtydliga vad som är taskigt med mitt inlägg. Jag har försökt att vara så saklig som möjligt.

  13. Länka till Bloggar.se med NOFOLLOW | Hitta Pengar Says:

    […] även andra bloggar och vad de tycker om saken: Nakna Sanningen, Webbsnack, Softtype, Jonny, TDH Andra bloggar om: blogg, bloggar, bloggar.se, nofollow, […]

  14. Beta Alfa » Blog Archive » Konsten att hitta rätt i bloggosfären Says:

    […] Webbsnack finns en genomgång av kritiken. De som gillar sökmotoroptimering ogillar att man inte får […]

  15. Fixa alla dina rel=”tag nofollow” med en MySQL-rad för Wordpress | Självförsvarsbloggen Says:

    […] Nakna Sanningen – Börja Bojkotta Bloggar.se » Webbsnack – Bloggar.se är inte längre lika bra för bloggar » Hitta pengar – Länka till Bloggar.se med NOFOLLOW » TDH – Bloggar.se börjar med nofollow […]

  16. rol Says:

    det är bara wannabeebloggare eller krämare som bryr sig som ni gör om backlänkar och sökoptimering. SEO-folket är ena riktiga råttor – det är liksom inte VAD man säger utan det är alltid massa ältande om sökoptimering, skriva kommentarer på ”rätt” sidor för att maximera sin.. blabla. äckligt.

  17. Kristoffer Says:

    Det är väl inget fel att försöka sökmotoroptimera sin blogg eller webbplats för att få in fler besökare från Google m.fl. Tycker man att det man skriver om kan vara läsvärt för andra och inte låter optimeringen inkräkta på läsbarhet och kvalitet på inlägg så tycker jag bara det är att köra på.

    Vad gäller Bloggar.se så tycker jag det är kasst av dem att smyginföra No Follow på sina länkar. Speciellt om man på något sätt marknadsför sin tjänst som sökmotoroptimerande, vilket jag iofs inte vet om de har gjort.

  18. Bloggar.se, nu med nofollow-länkar | Bloggproffs.net Says:

    […] del andra bloggar har också skrivit om det här: webbsnack, Softtype, Jonny, […]

  19. Prylgalningen Says:

    Jag tycker också det är kasst

  20. Google ser inte längre DNs Twingly-länkar « Webbsnack Says:

    […] Bloggar.se är inte längre lika bra för bloggar […]

  21. Dominick Burke Says:

    DN.se använde redan från början Twingly utan nofollow-attributet och fick därför flest länkar från bloggarna. SvD.se länkar först sedan någon månad tillbaka som man ska och Aftonbladet.se har först nyligen börjat utnyttja Bloggportalen men det gör de på ett mycket länkbefrämjande sätt. Flera av tidningarna kör med dubbla rubriker, där en h2-rubrik följer omedelbart efter h1-rubriken. Expressen är nog sämst som helt saknar blogginteraktion. Just nu känns det som om de bara surfar med på de övriga tidningarnas framgångsvåg.


Kommentera

