[Jag har tur] används i 1% av alla sökningar

När Google först började att testa sin sökmotor för åtta år sedan så hade de med knappen [Jag har tur]. På Google vet alla att det inte är någon som använder knappen. Men ändå tar de inte bort den. Faktum är att utrymmet skulle kunna användas för reklam av någon av Google alla tjänster.

Jag har tur

Anledningen att Google inte tar bort knappen är att de är oroliga för protester från sina användare:

”If we took it away, there would be mass protests worldwide,” säger Marissa Mayer på Google. ”It’s part of our heritage. It’s part of what users really like about us.”

Mayer säger dessutom att knappen används i mindre än 1 procent av alla sökningar. Tester visar dessutom att det dessutom är många användare som inte vet vad det innebär och vad som händer om man klickar på knappen.

För min egen del kan jag säga att anledningen att jag inte klickar på [Jag har tur]-knappen är att jag inte litar på att Google kommer att skicka vidare mig till ”rätt” sida.

Läs mer om detta och om hur Google tänker kring sin hemsida i artikeln Ever So Humble från The Washington post.

Andra bloggar om: ,

2 svar to “[Jag har tur] används i 1% av alla sökningar”

  1. agaton Says:

    Håller med. Själv har jag i princip aldrig använt ”jag har tur”. Man vill få en överblick och välja istället för att låta Google välja, tror jag..

  2. Skapar du en vadderad bubbla för dina besökare? | Ingen kommentar Says:

    […] ett gigantiskt språng för en sida som satsat på att hålla sig minimal, men med tanke på att I’m Feeling Lucky används i långt under 1% av sökningarna så bör inte ett så motiverat alternativ som en ofiltrerad sökning vara omöjligt att klämma […]


Lämna en kommentar