RSS förklarat så att vem som helst förstår

Jag klarar mig inte utan RSS. RSS gör livet lite enklare att leva.

När jag försöker förklara för mina vänner varför RSS är så bra så är det inte många som hänger med. Men måste det vara så svårt? Nej! Idag läste jag artikeln How to explain the RSS the Oprah way. Jag gör här en egen tolkning av den sidan. Jag hoppas att det kan hjälpa många att komma igång med RSS.

Visst är det kul att surfa runt på webben? Men som du märkt kan tiden bara rinna iväg. Ofta tar det lång tid bara att besöka sina favoritsidor/bloggar. Vore det inte bra om man kunde samla alla rubriker från sina favoritsidor/bloggar till en enda plats?

Det kan man. Det kallas för RSS flöden (eng ‘RSS feed’).

Det tekniska akronymen för RSS är ”Really Simple Syndication”. RSS är en samling XML-baserade filformat som används för att syndikera webbinnehåll och används av bland annat nyhetssidor och bloggar. För nerdar och IT-tekniker så innebär detta någonting, men för vanliga människor som du och jag kan man lätt få känslan av att man inte förstår.

För att göra RSS enklare att förstå så säger vi att RSS står för: Det är Roligt att Slippa Surfa”. RSS är alltså ett sätt att snabbt samla de allra senaste rubrikerna från alla dina favoritsidor/bloggar på en enda plats. Så att du slipper att surfa!

Antag att du har 50 sidor och bloggar som du besöker regelbundet. Att besöka varje sida och blogg varje dag kan ta flera timmar. Med hjälp av RSS så kan du prenumerera på en webbsida eller blogg och få alla nya rubriker från alla de 50 sidorna och bloggarna i en enda lista. På det sättet kan du se vad som händer på bara några minuter istället för timmar. Vilken tidsbesparing!

Stället där dina rubriker samlas kallas för en RSS-läsare. Där samlas alltså rubrikerna från alla de sidor och bloggar som du prenumererar på. Att prenumerera på rubriker är helt gratis.

Att prenumerera på ett RSS-flöde innebär i praktiken att du talar om för en webbsajt eller blogg att de skall skicka dig de senaste rubrikerna. Det är som att prenumerera på en tidning eller ett nyhetsbrev. Men istället för att få en tidning eller ett nyhetsbrev så får du en lista med de senaste rubrikerna skickat till din RSS-läsare. Om du tycker att en rubrik verkar intressant så är det bara att klicka på rubriken och så kan du läsa hela texten.

För att prenumerera på en webbsajt eller en bloggs RSS-flöde så behöver du bara klicka på RSS-symbolen (se några exempel nedan) eller på en länk med texten ”RSS-flöde” eller ”RSS-feed”. Normalt hittar man dessa symboler någonstans på sidan/bloggen som du är intresserad av.

RSS-symboler

De som tillverkar sidor och bloggar vill ofta att deras besökare skall prenumerera på deras RSS-flöden, så de brukar göra det väldigt lätt att hitta deras RSS-flöden.

När du har hittat ett RSS-symbol och klickat på länken så hittar du själva RSS-flödet. RSS-flödet är inte gjort för att du skall läsa det, utan det endast till för att en RSS-läsare skall kunna tyda innehållet. Därför har RSS-flödet vanligtvis inte någon snygg layout. Men, det är alltså precis som det skall vara.

Den här bloggen har också ett RSS-flöde som du kan prenumerera på. Adressen är https://webbsnack.wordpress.com/feed/. Det enda man behöver göra, för att prenumerera på ett RSS-flöde, är att kopiera länken till RSS-flödet och lägga in det i sin RSS-läsare.

Men innan du kan börja att prenumerera behöver du en RSS-läsare. Det finns många olika RSS-läsare, men alla fungerar ungefär likadant. Det som skiljer de olika RSS-läsarna åt är detta:

  • En del finns bara för Windows och andra finns bara för Mac (eller andra operativsystem)
  • En del är helt webbaserade och andra behöver du ett program för att använda
  • En del kostar pengar och andra är gratis

Min favorit RSS-läsare är Thunderbird (skärmdump). Det är ett gratis program som finns för både Windows och Mac. Jag har tidigare skrivit om varför jag tycker att Thunderbird är så bra. Men jag vet även att många tycker att Bloglines är den bästa RSS-läsaren. Bloglines är helt webbaserad och är också gratis.

Här kan du hitta en sammanställning av olika RSS-läsare (på engelska).
Grattis! Nu vet du vad RSS är för något. Visst skall det bli Roligt att Slippa Surfa?

En detalj: Ibland kan du även hitta ordet RSS-aggregator. Det är precis samma sak som en RSS-läsare.

Andra bloggar om: , , ,

17 svar to “RSS förklarat så att vem som helst förstår”

  1. agaton Says:

    Jag älskar Feedreader. Har inte testat nån bättre rss-läsare hittils även om jag inte använt mig av thunderbird särskilt mycekt…

  2. webbsnack Says:

    Jag har själv inte provat Feedreader, mest för att jag är så nöjd med Thunderbird. Och det beror framförallt på att min e-post och mina RSS-flöden samlas på samma ställe, med samma gränssnitt och samma möjlighet att organisera och filtrera. När jag tittar på skärmdumpar från Feedreader ser jag att gränssnittet och funktionaliteten liknar Thunderbirds. Taggar finns i Feedreader, och det skall tydligen snart komma till Thunderbird också.

  3. Test: Söktjänster för svenska bloggar. Vem är bäst? « Webbsnack Says:

    […] En annan skillnad mellan de olika sökmotorerna är vilka typer av inlägg som de indexerar. Google och Technorati indexerar alla typer av svenska RSS-flöden. Knuff och Bloggsök indexerar endast svenska RSS-flöden som tillhör bloggar. Bloggsök kräver dessutom registrering – vilket förklarar att sökmotorn inte hittar lika många blogginlägg som de andra. […]

  4. Internet Explorer 7 är här « Webbsnack Says:

    […] Stöd för RSS-flöden […]

  5. Webbsnack Says:

    […] Kommentarer Internet Explorer 7 i skarp version « Fyra nyanser av brunt om Internet Explorer 7 är härInternet Explorer 7 är här « Webbsnack om RSS förklarat så att vem som helst förstårGoogle testar nytt prestationsbaserat annonssystem « Webbsnack om Byte av betalningsmodell, Googles vapen mot klickfuskawaze om Så blockerar du uppdateringen till IE 7IE 7 släpps den 18 oktober « Webbsnack om Så blockerar du uppdateringen till IE 7 […]

  6. Tack Mikrodatorn, för länken! « Webbsnack Says:

    […] Är nu en ny läsare av Webbsnack? Då kan jag tipsa dig om att det enklaste sättet att följa det jag skriver är att prenumerera på mitt RSS-flöde. Vet du inte vad RSS är? Läs då “RSS förklarat så att vem som helst förstår“. […]

  7. Vad är RSS? « Webbsnack Says:

    […] inte så komplicerat. Men om man aldrig använt sig av det så kan det kännas så. 2006 skrev jag RSS förklarat så att vem som helst förstår. Men som med allt finns det många olika sätt att beskriva samma […]

  8. Om rss, rss-flöde, rss-feed, feed « ännu en webbplats om webben 2.0 Says:

    […] Bloggaren webbsnack har skrivit en bra artikel “RSS så att vem som helst förstår”  […]

  9. Ställ frågor eller ange specifika önskemål om bostad anonymt! | Spanska Fastigheter Says:

    […] PS. Glöm heller inte att du kan prenumerera på våra artiklar via det moderna systemet RSS. Här kan du läsa en artikel om vad RSS är för något. […]

  10. Nade Says:

    Detta hjälpte! Tack=D!

  11. Ted Says:

    Hej! har ett problem inne på bloggportalen.se att jag inte kan pinga min blogg för den säger att jag inte har något RSS-flöde. Detta eftersom jag inte fyllt i något RSS-flöde på mina inställningar på bloggportalen. Vart hittar jag mitt RSS_flöde? MVH

  12. Iphonebloggen » Blog Archive » Äntligen en bra rss-läsare för Iphone Says:

    […] inte följer oss, så prenumerera gärna på våra postningar via rss för att inte missa något.Rss är ju ett bra sätt att hålla koll på allt från bloggar till större nyhetssajter och andra sajter. Jag brukar […]

  13. Hur denna webb är upplagd- enklare bruksanvisning | Gavledraget Says:

    […] Vad är RSS Feed  och vad har man för nytta av detta? […]

  14. Annikaskvällsbok Says:

    Ok, nu förstod t.om jag :). Tack för lättfattat och pedagogiskt inlägg.

  15. Janne Says:

    En kollega till mig pratar en del om rss och hon skulle gärna ha res – flödet skickat till sin epost – adress. Är hon helt fel ute eller skulle det vara bra? Vad tycker du?
    Hälsningar
    /Janne

  16. Anders Says:

    Lika användbart idag som det var för 9 år sedan när det skrevs. Jag tackar dig för din beskrivning. Plötsligt förstår jag vad som menas med rss… Lät ganska smart att prenumerera på de sidor man är intresserad av.

  17. Vikten att hålla ett bra nyhetsflöde - newstaff.se Says:

    […] kan även använda sig av ett RSS flöde på sajten som gör att det skapas ett enklare mer läsbart flöde av de artiklar som skrivs på en speciell sida på sajten. Detta RSS flöde kan då man prenumerera […]


Lämna en kommentar