När Google pajar och hjälpen är obefintlig

evil-google-logo

Precis som många andra så litar jag till stor del på Google. Jag har min e-post hos Google, jag använder Google Reader och många, många andra av Googles gratistjänster.

Men vad händer när någonting i Googles system inte fungerar som det ska, eller helt slutar fungera?

Om du någon gång har varit med om detta så vet du hur svårt det kan vara att få kontakt med Google för att lösa problemet.

En som nyligen kan bekräfta detta är Mark Ghosh som bland annat driver bloggen weblog tools collection. Han har haft stora problem med Orkut, en av Googles många tjänster.

Mark blev utsatt för en phishing-attack och klickade av misstag på en länk som gjorde att hans användarnamn och lösenord (till Orkut) skickades till fel personer.

Efter att direkt ha insett sitt misstag bytte han lösenord på sina konton.

Men det visade sig att Orkut har en riktigt stor säkerhetslucka i sin cookie-hantering, som innebär att det inte går att hindra folk med fel lösenord att logga in. Buggen är inte ny. Den har funnits där sedan sommaren 2007(!) och finns där än idag.

Mark Gosh gjorde allt i sin makt för att kontakta Google och lösa problemet. Han försökte även på sätt som inte alls är Orkut-relaterade. Det här var för två veckor sedan. Och han har fortfarande inte fått svar(!). Nu har han skrivit en bloggpost om saken och hoppas att det skall ge resultat.

Mark skriver bland annat
”I don’t mind telling you that it is despicable for a company like Google to run an extremely popular application with a complete lack of care for its netizens. While I acknowledge that Orkut is not the most important product that Google offers, I think Google should still stand by their product. I also acknowledge that the fact that I am in this mess is my own fault, but shouldn’t there be some recourse?”

Bland kommentarerna i blogginlägget finns det många andra som bekräftar att de haft liknande problem med att få kontakt med Google. Och problemen gäller inte bara Orkut, utan även Feedburner, GMail och andra tjänster.

Faktum är att jag har själv varit med om en liknande sak. På en sida som jag äger så visar jag reklam från Google AdSense. En dag fick jag ett luddigt formulerat mejl från Google där de skrev att jag på något sätt bröt mot deras regler. Jag hade då tre dagar på mig att rätta till mitt misstag, annars så skulle mitt AdSense-konto bli spärrat.

Då jag inte medvetet brutit mot några regler så tyckte jag att deras hot om spärrning var lite väl hårt. Men visst, jag vill naturligtvis inte bryta mot några regler. Så jag läste än en gång igenom Googles regler för AdSense.

Tyvärr lyckades jag inte identifiera exakt vilken regel jag brutit mot. Googles brev var väldigt luddigt och gav mig inte någon ledtråd om vad jag gjort för fel.

Det slutade med att jag mejlade Google för att få närmare besked.

Men dagarna gick, och svaret från Google uteblev.

Det här var flera månader sedan. Och jag har fotfarande inte fått något svar. Som tur är finns mitt AdSense-konto kvar. Men jag är fortfarande orolig för att Google en dag får för sig att spärra mitt konto.

Nätet är fullt av historier om folk som på ett eller annat sätt har problem med Googles tjänster, och som mejlar Google utan att få svar.

Google hävdar ju själva att de inte skall göra någonting ondskefullt. Men att inte ge svar till sina användare är lite som att nonchalera någon i nöd.

Har man dessutom satt i system att inte svara sina användare, för att på så sätt tjäna ännu mer pengar, så tycker jag nog att det finns en del ondska i det.

Ps. Vill du kontakta Google? Här är en sammanställning av olika sätt. Men som sagt, räkna inte med att få svar.

Andra bloggar om: google, orkut, support, gmail, kontakt, hjälp