Metro sprider sexbilder på barn

Som flera andra innan mig konstaterat så finns det inte några sexbilder på barn på Pirate Bay. Det enda som finns på Pirate Bay är information om hur man hittar bilderna. Precis som Google är även Pirate Bay en sökmotor. Det verkar dock inte Polisen känna till. Enligt dem räcker det med att länka till bilderna.

Idag kom nyheten, det finns fortfarande kvar bilder på Pirate Bay. Detta är inte så konstigt eftersom det säkert läggs upp nya torrentfiler hela tiden. Och Pirate Bay kan givetvis inte sitta och ladda ner innehållet som torrentfilerna pekar på.

Men finns det verkligen bilder kvar? Jag har försökt att hitta dem. En sökning på det generella ordet ”barn” ger 585 träffar och en sökning på ”children” ger 989 träffar. Men ingen av dessa träffar verkar länka till sexbilder. Jag har också provat att gå in på kategorin ”Bilder” för att se om jag hittar någonting. Men där är det så många träffar att det skulle ta mig en hel dag att gå igenom allting.

Som en räddare i nöden kommer Metro med en artikel som talar om exakt vad man skall söka på för att hitta bilderna. Och faktiskt, tack vare Metro lyckas jag hitta några torrent-filer som säger sig innehålla sexbilder på barn. Jag har inte laddat ner dem för att verifiera innehållet. Det antar jag att Metro gjort.

Som jag ser det är det Metro som sprider dessa sexbilder. För utan Metro hade jag, och många med mig, inte lyckats hitta bilderna. Att säga vad man skall söka på för att hitta någonting är exakt likadant som att sprida en länk till någonting. Vilket är precis det som Pirate Bay har anklagats för. På vilket sätt skiljer sig då Metro från Pirate Bay? Är det Metro.se som är på tur att hamna på polisens spärrlista?

Petter Liljeblad på Rikskriminalpolisen säger i Metro att de kommer att kontrollera de nya uppgifterna från Metro. Så räkna inte med att beslutet om att Pirate Bay slipper bli blockerade håller i sig.

Uppdaterat: Blogge har analyserat filerna på Pirate Bay och kommer fram till att det inte rör sig om barnporr.

Andra bloggar om: ,

Går det att mixa en iPhone i matberedaren?

Tillverkaren av mixern TotalBlender ger dig en video med svaret på frågan.

Andra bloggar om: