Så hanterar Bloggar.se och Twingly nofollow-länkar

Både Bloggar.se och Twingly.se ger länkar tillbaks till de som länkar. För många bloggar är detta en av de bästa sätten att få besökare och länkar. Men alla länkar är inte likadana. Jag har roat mig med att skapa en tillfällig blogg med det enda syftet att experimentera lite med de två olika tjänsterna för att se hur de hanterar nofollow-länkar. Här delar jag med mig av resultatet.

Vad är en nofollow-länk?

Enligt engelska Wikipedia är definitionen ”nofollow is an HTML attribute value used to instruct search engines that a hyperlink should not influence the link target’s ranking in the search engine’s index. It is intended to reduce the effectiveness of certain types of spamdexing, thereby improving the quality of search engine results and preventing spamdexing from occurring in the first place.”

Det är alltså ett HTML attribut som man lägger på en länk för att tala om för sökmotorer att länken inte skall påverka rankingen i sökmotorns index. En nofollow länk kan se ut så här:

<a href="http://www.jajja.se" rel="nofollow">Jajja</a>

På det här sättet går det att länka till Jajja utan att man påverkar Jajjas ranking i sökmotorernas index. Jajja är valda med tanke på att de just nu håller på och spammar svenska bloggar med fejkade kommentarer. Ett typexempel på någon som man inte vill ge bättre ranking…

Utgående länkar

Jag har på min experiment-blogg provat att lägga till attributet rel=”nofollow” på länkar som går till Bloggar.se, samt till länkar till DN, SvD och IDG. Jag har studerat hur nofollow länkar hanteras av Bloggar.se respektive Twingly.

När det gäller Bloggar.se (och sannolikt även Knuff.se), så ignorerar systemet att man använder nofollow-attributet på länkarna. Har man en länk till Bloggar.se som ser ut på detta sätt så får man alltså ändå en länk tillbaks från den sida man länkar till.

<a href="http://bloggar.se/om/internet" rel="tag nofollow">Internet</a>

Inte heller Twingly tar någon hänsyn till nofollow-attributet. Det innebär att om man länkar till DN, SvD eller IDG så får man en länk tillbaks, oavsett om man använt nofollow eller ej. Den här länken ger alltså en länk tillbaks via Twingly:

<a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=666386" rel="nofollow">Först i kön till Iphone-släppet</a>

Ingående länkar

När det gäller Bloggar.se så får alla inlägg som länkar till en undersida på Bloggar.se en vanlig länk tillbaks. Ett undantag finns dock, och det är om man använder taggar, men inte länkar till Bloggar.se. Ett exempel på detta är bloggen Beta Alfa som använder taggar och länkar på detta sätt:

<a href="http://betaalfa.polymono.net/category/blandat/" rel="tag">Blandat</a>

Som synes går länken inte till Bloggar.se. Men Beta Alfa får ändå en länk tillbaks från Bloggar.se, men i detta fall med en nofollow-länk.

betaalfa.gif

Jag tycker att Johan har ett alldeles utmärkt tänk här. Ger man honom en bra länk så får man en bra länk tillbaka.

Observera att jag använder ett userscript som visar alla länkar med nofollow som överstrykna. Den gula överstrykningen har jag lagt till för extra tydlighet.

DN, SvD och IDG har ett annorlunda tänk när det gäller utgående länkar. Alla tre använder sig av Twingly, men har trots detta tre olika typer av utgående länkar:

  • SvD använder sig av rel=”nofollow” på alla sina utgående länkar till bloggar. Dessa följs alltså inte av sökmotorerna.
  • På IDG så hämtas länkarna in med hjälp av JavaScript. Länkarna är helt vanliga (utan nofollow), så det är lätt att tro att sökmotorerna bryr sig om dessa länkar. Men, eftersom de hämtas in med JavaScript och Ajax så syns länkarna ändå inte för sökmotorerna.
  • DN har helt vanliga länkar, och är därmed den enda av de tre som har länkar som syns för sökmotorerna.

Personligen tycker jag att det är lite synd att IDG och SvD döljer sina länkar för sökmotorerna. Förmodligen är det för att minska spambloggar, vilket jag har stor förståelse för. Men med nuvarande upplägg så klassificerar man alla bloggar som potentiella spambloggar, vilket är långt från sanningen.

Om du har läst så här långt så vet du att det är möjligt att använda nofollow-länkar till både IDG och SvD, men ändå få länkar tillbaka. Det är därför fullt möjligt att använda samma tänk som Knuff-Johan; eftersom man inte får några bra länkar från IDG och SvD så ger man heller inte några bra länkar till dem. Jag säger inte att man skall göra så, men det är en möjlighet för dem som vill.

De som är mest generösa med länkar är DN och Bloggar.se.

Dialog

Det vore intressant att veta hur Johan och Primelabs tänker när det gäller hanteringen av nofollow-länkar. Hur och varför använder ni er av nofollow i era tjänster. Hur kommer det sig att DN, SvD och IDG har olika lösningar? Kommer ni att börja kontrollera om länkarna från bloggarna använder nofollow? Och har ni några rekommendationer till de som bloggar när det gäller just länkar? Skriv gärna en kommentar och berätta! Och rätta mig gärna om jag har fel i någonting av det jag tar upp i detta inlägg.

Och du som bloggar. Hur använder du dig av nofollow-länkar?

Andra bloggar om: , , , , ,