Google testar ny layout i sökresultatet

Då och då testar Google nya layouter för sina sökresultat. Layouterna slumpas ut till Google-användarna beroende på vilket ID man har i sin Google-kaka. Jag har i CustomizeGoogle ställt in att min Google-kaka skall vara anonym. Därför får jag då och då upp de nya layouterna. Idag dök det upp en helt ny layout som jag aldrig sett förut.

Google testar layout

Vad är förändrat i denna layout? Dels är navigationen flyttad så att den ligger högst upp till vänster. De har också snyggat till layouten en del. Deras gamla ljusblåa bakgrund är helt borta. Observera att de helt tagit bort hur många träffar man fått. Det är synd, för den delen tycker jag är väldigt användbar. Förändringarna gör att sidhuvudet tar mindre plats, och det är alltid bra att slippa scrolla.

Vill du prova den nya layouten? Gå till Google.com och kopiera nedanstående kod i din webbläsares adressfält och tryck på Enterknappen. Surfa därefter in på Google.com (det fungerar inte med Google.se):

javascript:document.cookie="PREF=ID=fddb01133a87d314:LD=en:CR=2:TM=1177334998:LM=1177334998:GM=1:S=OOg0FEVzpPplxe9J; path=/; domain=.google.com"

På Google OS finns ett arkiv över andra layouter som Google testat/testar.

Andra bloggar om: ,

12 svar to “Google testar ny layout i sökresultatet”

  1. Tim Says:

    Dropdown-boxen ser trevlig ut, fast jag gillar det ändå mer när länkarna är högerjusterade. Är det någon som vet hur Google gör för att få reda på vilka layouter som fungerar bäst? Räknar klick, helt enkelt?

  2. Webbsnack Says:

    Bra fråga! Det undrar jag också!

  3. nsg Says:

    > Observera att de helt tagit bort hur många träffar man fått…

    Det står längst ner på sidan, men det är dumt att den är flyttad då det finns gott om plats på det vanliga stället.

  4. Webbsnack Says:

    Ahh! Där är den. Jag såg den inte eftersom jag använder ”Stream search result pages” i CustomizeGoogle.

    Hoppas att de flyttar upp den igen när de releasar den nya designen. Som du säger så finns det gott om plats.

  5. Nowy interfejs Google - przetestuj sam Says:

    […] o testach podał szwedzki blog Webbsnack. Poniżej można zobaczyć zrzut ekranu testowego interfejsu Google (kliknij, aby zobaczyć […]

  6. Webbsnack Says:

    Tim: Det här läste jag på en annan blogg:

    ”I think Google is collecting usage data right now; time spent looking at results, how many people click the top results, how many people click the ”related queries”, how many people follow-up to page 2 of the search results, how many click on ads etc., and then compare all these ratios to the existing search result design, and then make a decision based on that.”

  7. Webbsnack Fem om Google « Says:

    […] Google testar ny layout i sökresultatet […]

  8. Googles nya meny är nu lanserad i Sverige « Webbsnack Says:

    […] nya meny är nu lanserad i Sverige 2007-12-11 — Webbsnack I april lanserade Google ny meny för sina amerikanska användare. Menyn återfinns på alla Googles […]

  9. Try Google’s Next Design Before It Goes Live | Google Operating System Says:

    […] of Webbsnack, here’s how you can test this new […]


Lämna en kommentar